Forbrydelse og straf

Forestillinger

Udødelig krimiklassiker
Efter Fjodor Dostojevskijs roman ‘Forbrydelse og straf’.

Med ‘Forbrydelse og straf’ skabte den russiske forfatter Fjodor Dostojevskij verdenslitteraturens første kriminal­roman. En af de største klassikere overhovedet. Romanen står stadig den dag i dag spiddende klart, underholdende og vigtig for at forstå menneskets inderste drifter.

Gyderne er skumle, vejret tåget og mørkt. Gaderne ligger halvøde, ufærdige og grumsede hen i det lusede kvarter, hvor pantelåneren regerer og gør livet ubehageligt. Den tidligere jurastuderende Raskolnikov beslutter at tage livets udfordringer i egen hånd. Hvem skulle ellers gøre det bedre, når nu Gud må være død? Med en økse flækker han skallen på den gamle pantelåner og nupper hendes guld. Herfra udfolder mordgåden sig med en angrende morder, som dog stadig føler sig lidt hævet over alle andre, og en detektiv, der skånselsløst driver vores hovedperson langt ud over den moralske afgrund.

‘Forbrydelse og straf’ har med sine arketypiske karakterer dannet grundlag for en hel genre indenfor både film, romaner og teaterforestillinger som bl.a. TV-serien ‘Columbo’ og Polanskis ikoniske film ‘China Town’.

Med sine mange år i Rusland og sin store viden om russisk teater har Hans Henriksen en helt særlig forståelse for Dosto­jevskij, som er fundamental for at gribe om ham på den kompromisløse måde, og skabe de klareste og mest medrivende dramaer på scenen.

  • Billetpriser

    120 - 290 kr.

  • Unge under 25 år

    80 - 160 kr.

  • Studerende

    90 - 180 kr.

  • Varighed

    2 timer og 45 min (inkl. pause)

  • Premiere

    12. februar 2020

  • Scene

    Store Scene

  • Genre

    Roman af Fjodor Dostojevskij

Nordjyske
Kulturleben.dk
Appetize
GregersDH
Sceneblog
POV International
Ensemblekunst på højeste niveau.
Filosofisk mesterværk på ungdommens præmisser.
Med iscenesættelsen og lyssætningen sker der faktisk en fin fremhævelse af, hvad der foregår i Raskolnikovs hjerne, og den næsten djævle-lignende hesteskikkelse, som kommer og går med ugerningen, giver mere og mere mening, jo længere vi kommer hen i forestillingen.
Raskolnikov er omringet af ondskab og svindel, men også varme og ømhed. Bare selv totalt uregerlig for alle – og for sig selv. Det er en formidabel rolle for den unge Ferdinand Falsen Hils – det er bare to år siden han fik en Reumert talentpris – på Aalborg Teater er han nu den infernalske drivfjeder i et vældigt handlingsforløb, der udfolder sig blandt bundskrab af russisk underklasse suppleret med anløbne, fattigfine lykkejægere.
'Forbrydelse og straf' er en ensembleforestilling der tager sit oplæg alvorligt, og selv om persongalleriet er skåret ned i forhold til den 700 siders oprindelige roman, har iscenesætter Hans Henriksen formået at uddrage essensen af Dostojevskijs nihilistiske mesterværk, og formidle både det gale, det kloge og det moralske tema i dilemmaet. Og når man har en spiller som Ferdinand Falsen Hiis til at personificere Gud på jord, så er der ingen grund til ikke at kigge forbi Aalborg Teater lige nu.
En ubarmhjertig psykologisk udpensling af menneskers værste sider, med lysglimt af gode gerninger hos selv de værste, men en surreel spiral mod nød og elendighed i et nådesløst samfund, der intet har tilovers for tabere.

Publikum mener

Lisbeth Bermann

En skuespil præstation udover det sædvanlige. Tungt stof formidlet så det gik lige i hjertet og gav stof til eftertanke. Ingen gik derfra uden at være berørt.

1. March 2020

Morten Roskilde

Stor indsats fra alle og mange fine paralleller til vores samtid. Meget rolig tempo. Det er sjældent. Må læse mere i bogen

1. March 2020

Jette Heegaard Heuckendorff

jeg nød det meget og det var en meget fin og dygtig forestilling tak

1. March 2020

Betty Rode

En meget fin oplevelse En hel fremragende scenografi Er meget imponeret Aalborg teater levede op til mine forventninger - TAK

1. March 2020

Ann Birthe Jensen & Allan Næs Gjerding

Skuespillet er en nydelse, og scenografien skaber en nærmest fysisk fornemmelse af åndelige bryderier. Eneste lille plet er, at et så ordrigt manuskript kræver en mere klar diktion end den, de unge skuespillere har. Stor præstation af alle og endnu en berigende oplevelse på Aalborg Teater.

1. March 2020

Mette Jørgensen

Hvor er de dygtige på Aalborg Teater.

1. March 2020

Annelise Søndengaard

Det var fint med focus på det væsentlige i Romanen. Skyggeperdonen var måske forvirrende forbindelsen med det stakkelsmuldyr var måske lidt svær at håndtere. Frygtelig aktuelt stykke

1. March 2020

Niels-Ove Rolighed

Flot forestilling!

1. March 2020

Lena

Fine præstationer af skuespillerne Dyster og uforløst opsætning, dans og råb gjorde ikke noget godt for indholdet.

29. February 2020

Anette

Overbevisende og fantastisk skuespil. Moderne sprog og dog i udtryk stadig tro mod sit russiske ophav. Var meget lidt begejstret for stolpe placeret på scenen (flagstang), den hindrede udsyn flere gange under forestillingen, og svært at gennemskue hvad “skrat klik” symboliserede; lød mest som en løs forbindelse i højtaler eller interferens. Men derudover var det sublimt udført og jeg kommer gerne igen!

29. February 2020

Elisabeth Viksnins og ledsagere

Forbrydelse og straf har vel et par hundrede år på bagen - og er alligevel ganske aktuel og kilde til eftertænksomhed. TAK for en stor oplevelse og TAK til alle skuespillere, som var fantastiske.

29. February 2020

Lasse Møller Høymark

Skuespillere spiller fremragende. Desværre er historien meget langtrukken. Jeg vil ikke anbefale den, medmindre I godt kan lide langtrukne film.

29. February 2020

Hans Chresten Nielsen

En stærk oplevelse.

29. February 2020

Claus Madsen

Stort skuespil og naturligvis et flot stykke, Sceneopsætning etc. byggede ovenpå skuespilpræstation.

29. February 2020

Ane Sund Katborg

Fremragende skuespiller præstationer - især hovedrolleindehaver og ven. Men i det hele imponerende skuespil med meget enkel opsætning. Tak for en god oplevelse!

28. February 2020

Dorte

Lidt kortere ellers fantastisk forestilling!

28. February 2020

Dan Fribert

Meget interessant og medrivende fra start til slut. Genial scenografi og flot skuespil.

28. February 2020

Lisbeth Troldborg

Fantastiske skuespillere som i den grad fik pointen frem. Tak for det

28. February 2020

Aase Lind

jeg synes virkelug I have fanget tråden i bogen godt. Specielt Sonja ydede en fantastisk god troværdig personfremstilling.

28. February 2020

Nanna

Helt fantastisk! God historie. Gribende og spændende hele vejen igennem. Skuespillerne gør det helt fantastisk!

28. February 2020

Jesper Bech Olsen

Super forestilling Godt iscenesat og super spillet

28. February 2020

Karin Aastrup Holmer-Jensen

Vi synes måske, den var lidt forvirrende. Og lidt skinger i lyden.

28. February 2020

Inge Lund

Ny og spændende fortolkning af Forbrydelse og straf.

28. February 2020

Elsebeth Schaap

Fin forestilling med flotte skuespilpræstationer og bemærkelsesværdig scenografi. Det musik, der blev spillet..,,, står der nogensteder, hvad det var? (valse triste kunne jeg kende, Bach?..) Tak for en spændende aften

28. February 2020

Naja

Stærk og rørende forestilling. Formidabel præstation af Ferdinand.

27. February 2020

Karen Stenbjerg

27. February 2020

Hanne

Meget tro mod bogen. Men en lang forestilling. God skuespiller præstation.

26. February 2020

Claus Qvistgaard

Formidabelt godt skuespil.

26. February 2020

Mona Christiansen

Jeg synes, det var en interessant opsætning, med en meget dygtig hovedrolleindehaver. Også broderen er en god karakterskuespiller. Mange gode vinkler i Dostojevski’s bog om menneskets tanker og følelser i forhold til at ville begå en forbrydelse. Jeg er dog ikke så meget for den moderne sceneopbygning - kan godt lide en fin opbygning med spor fra historiens tidslomme.

26. February 2020

Kresten Korsgaard

Fabelagtig præstationer, specielt måske Rodja. Dygtig opsætning der følger romanen.

25. February 2020

Anders Mayland Brandenhoff

Flot forestilling, absolut kompetente skuespilspræstationer. Selve historien i stykket er forståelig på et niveau hvor der nok er behov for et nogenlunde kendskab til Dostojevskijs roman for at kunne følge med. Vi nød forestillingen og var underholdt hele vejen igennem.

25. February 2020

Mette

Spændende Forestilling med masser af liv, og uventede pointer. Første akt havde en del meget ordrige samtaler. Det kunne ind i mellem være svært at høre det hele, for det gik meget hurtigt.

25. February 2020

Lisbeth Raffn

Fremragende skuespil.

25. February 2020

Liselotte Johansen

Det var ikke et stykke der sagde mig noget

24. February 2020

Bente

Min datter på 23 år og jeg oplevede en god og medrivende forestilling, der gav anledning til flere gode etiske snakke. Vi syntes skuespillerne leverede en fin præstation . Så vi kommer igen !

24. February 2020

Jens Lund

Desværre drukner mange ord i skrigen og råben. skuespillerne gør hvad de kan, men opsætningen er for forvirrende og giver ofte ikke mening. Det fysiske skuespil er som altid godt, men det kan ikke bære den samlede oplevelse alene.

24. February 2020

Mikkjal Helmsdal

Jeg blev ikke fanget af forestillingens indledning. Den virkede retningsløs, som om den havde lagt sig fast på et stilistisk greb (rytmikken, musikken), der hurtigt blev brugt op på en måde, så det virkede trættende. Jeg sad og tænkte: "Åh nej, lad det ikke blive 2½ time i dette samme kedelige spor." Hvis jeg ikke sad midt i en række, ville jeg muligvis være gået efter de første 20 minutter. Men i anden halvdel af første akt og i anden akt spillede forestillingen sig gevaldigt op. Og jeg gik derfra med en samlet set helt ok teateroplevelse. Jeg kom med stor entusiasme for historien, jeg elsker Dostojevskijs roman. Men starten af forestillingen var en total turn-off for mig. Heldigvis for teatret, kan man ikke zappe fra en kedelig begyndelse, når man først sidder i teatret. Og som sagt, da forestillingen kom videre fra startens selvforelskelse i instruktørens stilistiske greb og i højere grad begyndte at koncentrere sig om karaktererne og historien blev det en ganske hæderlig teaterforestilling.

23. February 2020

Jeanette Hvid Richter

Dygtige unge skuespillere. 1.akt var noget langt. 2.akt fik det hele kædet sammen på en god måde. Historien er lidt tung for vores smag.

23. February 2020

Vicki Schultz Lund

Ikke mindre end en fantastisk oplevelse. Tillykke til både manuskriptforfatter og til skuespillere, som har oversat Dostojevskijs underfundige vanvid til en bevægende og magtfuld forestilling.

23. February 2020

Inge Egmose

Skuespil-præstationerne løfter igen et stykke, hvor ens kreative tankegang sættes på prøve. Denne gang var det dog nogenlunde til at forstå...måske? Kunne bare ikke gennemskue hvorfor karaktererne skulle stå og danse?? Men stor ros til skuespillerne.

23. February 2020

Karin

Et fantastisk stykke, og en kæmpe stor skuespil præstation. Tiden bare fløj afsted. Kan varmt anbefales.

23. February 2020

Hanne og Ole

Stykket var ikke lige os. Vi gik efter 1. akt. Skuespillerne var gode, men vi havde nok ikke fået sat os godt nok ind i hvad det var for et stykke

23. February 2020

Bente Næsby

Fantastisk forestilling. Evigt gyldige problemområder. Helt fantastisk skuespillerpræstation af især "Raskolnikov".

22. February 2020

Daniel

Rigtig god forestilling. Men jeg manglede lidt flere detaljer omkring personerne som der er i bogen. Og noget mere brutalitet som også er i historien. Men jeg blev underhold af gode skuespiller.

22. February 2020

HenryLaustsen

Et ganske tankevækkende stykke, men i perioder alt for meget løben og dansen. Anden afdeling var langt den bedste. De første tyve minutter, hvor skuespillerne alle dansede rundt og opførte sig helt unormalt virkede utrolig forvirrende og stressende på mig. Det var næsten umuligt at koncentrere sig om selve spillet. Det er til 0 stjerner.

22. February 2020

John Amtoft-Christensen

Forrygende flot skuespil og fortolkning af dramaet - godt underbygget af vedkommende, dystre kulisser.

22. February 2020

Kaj Julin

Kunne godt have ønsket mig lidt flere filosofiske og etiske monologer. Måske havde det været bedre blot at tage udgangspunkt i disse problemstillinger og ikke så meget i handlingen i romanen.

22. February 2020

Jane H

Ikke det bedste teaterstykke vi har set. Det kan Aalborg teater gøre bedre!

22. February 2020

Lars Nielsen

Stykket indeholdt faktisk en række spændende mandlige karakterer, som på hver sin måde gennemspillede temaet om menneskelig skyld og straf. Men instruktøren fyldte stykket med overflødigt gøgl, i stedet for at interessere sig for stykkets indhold. Der var også for mange uerfarne skuespillere, som ikke formåede at forløse tekstens indhold. Martin ringsmose gjorde det godt, og det samme gjaldt ham, der elskede Dunja.

22. February 2020

Ole Jensen

For larmende og diffus

21. February 2020

Tina

Det var meget mørkt og langt. Der var flere tomme pladser efter pausen.

21. February 2020

Jette Mygind Hammer

21. February 2020

Egon Knudsen

Nej, nu gider vi ikke mere. Vi har gæstet Aalborg teater gennem de sidste ca. 50 år, men det vi møder nu, er af så ringe kvalitet, at dette er sidste sæson. Opsætningen af Forbrydelse og Straf er efter vores opfattelse helt ødelagt af en instruktør, der fejlagtigt tror, at samvittighedskvaler skal råbes og skriges ud, men sådan er det jo ikke, skal det virke, skal det hviskes ud. En fulderik danser ikke rundt, nej han vakler gennem Sct.Petersborgs gader - et Sct.Petersborg der i denne forestilling er ikke-eksisterende - trist, trist, trist at et fremragende romanværk kan ødelægges af en efter vor mening elendig instruktør, der i øvrigt heller ikke lader de dygtige skuespillere leve rollerne, men tvinger dem gennem nogle håbløse attituder ud i et spil, der næsten virker amatøragtigt.

21. February 2020

Hanne

Udfordrende og intens oplevelse. Flot skuespilpræstation

21. February 2020

Anne-Marie Glistrup

Teksten er fantastisk. Skuespilpræstationen fremragende. Symbolikken med hesten - der blev introduceret i indledningen - fin. Men der var for meget unødig uro og unødvendighed i iscenesættelsen. eks.: Hvorfor skulle hovedpersonen - der jo var fattig - hele tiden skifte tøj? Derfor mangler den sidste stjerne - desværre.

21. February 2020

Torben

Intenst og dygtigt skuespil.

21. February 2020

Karsten

Fin forestilling, flot fanget essensen af en kompliceret fantastisk bog, men hvor var caféen dog skuffende

21. February 2020

Sanne

Var i teater sammen med sparnord, så det var gratis billetter, hvilke jeg er dybt taknemmelig for, da man skal lede længe efter mere dødsyg forestilling. Den var kedelig, uforstående og skuffende. Midt i en måske oprindelig god roman, var der tåbelig høj disco lys og larm, som ikke hører tiden til. Hovedpersonens optræden nøgen allerede fra start var også underligt. Må sige jeg aldrig har set mage til bras, så rigtig mange fra sparnord selskabet valgte at forlade forestillingen. Der kommer til at gå længe inden jeg sætter mine ben i Aalborg teater igen.

20. February 2020

Vivi Sundbæk

Fine skuespillerpræstationer. Professionel optræden, også da forestillingen måtte afbrydes, fordi en af gæsterne blev dårlig, og måtte bæres ud af salen

20. February 2020

Ida.

Det er en god historie. De spillede alle godt. Opsætningen kunne virke lidt for kunstlet, men det ødelagde ikke det samlede indtryk af en rigtig god teateroplevelse.

20. February 2020

Jorgenreinholdt713111@live.dk

20. February 2020

Mikkel Bruun

Fremragende fremstilling af Dostojevskijs mesterværk, med interessante moderne tiltag. Både brug af lyd og scene var i top. Min eneste anke var at slutningen virkede noget pludselig og en smule forhastet.

20. February 2020

Kurt Duhn

Gode skuespillerpræstationen

20. February 2020

Helle Gravesen

En fantastisk flot opsætning af forbrydelse og straf. En forestilling med rigtig gode og dygtige skuespillere. Man var under hele forestillingen tryllebundet - og pludselig var der gået 2 timer og 3 kvarter

20. February 2020

Pernille Michaelsen

En stærk forestilling, som kræver noget af sit publikum. Fantastisk ensemble, som spiller sublimt.

20. February 2020

Petra Skovholm

War sehr gespannt, wie man „ Schuld und Sühne „ auf zwei Stunden reduzieren kann ohne die wichtige Botschaft des Stückes zu zerstören. Tolle Leistung der Schauspieler die die Aufgabe der Sendung von Bühne zu Rezipienten gemeistert haben. Allerdings erfordert ein derartig wortgewaltiges Stück mehr Kreativität in Bezug auf Scenenbild und Ausstattung, da ist es nach meiner Meinung nicht genug über die Bühne zu laufen oder die Hemden des Hauptdarstellers zu wechseln oder ein weißes Pferd mit Gummistiefeln einzusetzen. Die Musikstücke waren gut und kontrastreich eingesetzt und auch schöne Lichteffekte. Gute Lösung des Mordaktes. Bin mir nicht sicher ob mir die Handlung ,besonders Raskolnikow in Bandenmilieukostumiering gefällt. Schöner Einsatz des Ausdrucksmittels Tanz, der allerdings im letzten Teil des Stückes völlig gefehlt hat, wenn er als Raskolnikows Ausdrucksmittel verstanden werden sollte. Das Arbeitslager war eine extreme Konsequenz im alten Rußland und nimmt in der literarischen Vorlage einen entscheidenden Platz für die Entwicklung des Protagonisten ein, hat mir also am Ende des Stückes gefehlt. Aber, es ist immer leicht etwas zu kritisieren und sehr schwer etwas zu inspizieren, also alles in allem Hut ab, und danke für einen gelungenen Theaterabend.

20. February 2020

winnie sanden mortensen

det er den væste forestilling jeg har set i mange år, vi var 8 afsted og vi gik alle i pausen. det er første gang at jeg er gået i pausen i over 40 år, jeg tror jeg fremadrettet vil fravælge de stykker hvor Hans Henriksen er instruktør

20. February 2020

Jan Brogaard

En fremragende aktualisering af en af de store klassikere, med respekt for Dostojevskijs persongalleri og hele plottet. En spændende forestilling fra begyndelse til ende med store skuespilpræstationer.

19. February 2020

Gitte Marie

Rigtig dygtige skuespil.

19. February 2020

Astrid Nissen

En noget rodet forestilling

19. February 2020

Steffen Kelstrup

Jeg takker for muligheden for at komme med min mening om forestillingen! Det negative først: Opsætningen var absolut ikke ældrevenlig! Der var for meget larmende musik med diskoteksagtige lyseffekter, som ikke passede til handlingen. Desuden talte skuespillerne utydeligt og mumlende. Jeg ved godt, at det er tidens skik, og jeg synes heller ikke, at alle nødvendigvis skal tale som Poul Reumert, men lidt mere fokus på diktionen ville nu ikke skade! Når det er sagt, var stykket som sådan spændende, og for mig at se (jeg har ikke læst bogen) gav det et fint resumé af handlingen og problemstillingerne. Og bortset fra det med diktionen har jeg bestemt ikke noget at udsætte på skuespillernes præstationer!

19. February 2020

Aase Kallehave

Lidt svært at finde hoved og hale i, men meget velspillet

19. February 2020

Ingeborg Backhausen

Jeg nød forestillingen, især fordi jeg var til introduktionen inden. Det var en stor hjælp.

19. February 2020

Flemming og Mette Knudsen

Vi nød de dygtige skuespillere, men var ikke begejstrede for 1. akt, hvor teksten forsvandt i staffage. Klart bedre i 2. akt. Vi mener, at Dostojevskijs fantastiske tekst har fortjent mere ro, en mere "gammeldags" udførelse vil være at foretrække.

19. February 2020

Kurt H. Nielsen

Meget skuffende. Et klassisk stykke, der bliver totalt ødelagt af mærkelige dansende bevægelser, svært forståelig tale, høje lyde mm. Især hovedpersonen talte ind imellem utydeligt. Vi har brug for at blive ført ind i stykkets verden, at blive en del af den. Det blev totalt ødelagt af alt det ovenstående. Vi kom til at sidde udenfor en verden af instruktørens kunstneriske ambitioner uden at forstå alt. I det hele taget er vi bekymrede for teaterdirektør Hans Henriksens kunstneriske ambitioner, som ofte er ødelæggende for traditionen i bl.a. klassikerne. Det har været meget bedre under tidligere direktører!!

19. February 2020

kk

Fremragende skuespillere. Aalborg Teater har evnen til at finde de rigtige personer til de rigtige roller. Tungt teaterstykke der lettede i vinden i 2. akt. En fordel at kende til forholdene i Rusland på den tid.

19. February 2020

Jan

Jeg giver alle mine stjerner til skuespillerne, de var sat op en svær opgave.Symboliken var svær at forstå

19. February 2020

Ervin Krogshave.

Det var fint teater. Jeg forstod ikke så meget af det, men havde en fin oplevelse/god aften.

19. February 2020

Karsten Nielsen

meget forvirrende scenografi

19. February 2020

Vibeke Guldberg Madsen, 9550 Mariager

Det var en pragtfuld forestilling. Jeg har en ekstra kommentar: Jeg har et svært høretab, hører med cochlear implant, dvs implantat indopereret i indre øre. Min mand og jeg er ikke sjældent til forestilling i Aalborg. Jeg plejer at kunne følge nogenlunde med, men det kunne jeg ikke i går aftes. Vi sidder altid på første række, men det kunne ikke lade sig gøre at forstå replikkerne. Jeg fik alligevel udbytte af forestillingen, nød det fornemme skuespil og flotte regi. Jeg har læst romanen og kunne derfor forstå handlingen, men dialogen gik jeg totalt glip af. Vi har besøgt teatret i mange år, og jeg oplevede i sin tid, da Malene Schwarz var teaterleder, at jeg kunne få manuskriptet tilsendt til gennemlæsning. Det havde jeg stort udbytte af . Ville det være en mulighed for mig i dag også? Det Kgl Teater har også givet mig den fornemme service. Skulle min anmodning vinde forståelse er vores e-mail guldberg@dadlnet.dk Jeg ville være utroligt taknemmelig, hvis det skulle kunne lade sig gøre. Jeg bruger teleslynge til foredrag, men forstår, at det er for kompliceret på en scene, hvor mange siger noget på én gang. Med venlig hilsen.........

18. February 2020

Erik Ørbech Pedersen

4stjerner, til skuespillerne, jeg fornemmer at de er glade for nogle karakter roller. Normalt vil jeg gerne underholdes, men et sug i maven ,engang imellem, er OK. Lidt laaang, specielt første scene. ps: hvornår får vi et nyt teater??

18. February 2020

Julie Edelsten

Forestillingen gav ikke specielt meget mening for mig -måske fordi jeg ikke kendte til historien- men det var virkelig en fantastisk oplevelse alligevel. Scenografien, kostumerne, lyset og lyden spillede ufatteligt godt sammen. Og så gjorde skuespillerne, som altid, deres yderste for at formidle forestillingen til publikum. Dette er en forestilling, der kommer til at sidde i mig i lang tid, dét er jeg sikker på.

17. February 2020

Lilian

Helt igennem suveræne skuespilpræstationer og flot opsætning. Et stykke der kan anbefales.

17. February 2020

Rasmus

Lækker scenografi, fabelagtig skuespil og smuk musik til at banke syningen helt igennem. Eneste lille nøk, er at selve historien måske har været lidt for svært at over sætte dette format, hvorfor denistede lidt punch nogle gange

17. February 2020

William Burgdorff Jensen

Det var et godt stykke arbejde, med fantastisk godt skuespil. Valg af musik, og opbygning af scenen, samt de gode valg af udklædning, tilføjede meget til forestillingen. Det var en oprigtigt god dramatasion af romanen det var baseret på.

17. February 2020

Emma Sophia

Stærk fortælling - flot leveret af skuespillerne. Meget rørende!

17. February 2020

thorbjørn Stenholm

Rodet forestilling med for meger på hjertet og for mange side historier som ikke blev uddybet ordentlugt. Det forstyrrede plittet og rytmen i forestillingen.

16. February 2020

Gert Jensen

Rigtig flot opsætning, som virker meget loyal overfor bogen. Den kan bestemt anbefales, men nok mest til de der kender baggrunden for stykket.

16. February 2020

Rita Nielsen

Det var et fantastisk godt stykke. Hovedrolleindehaveren, var helt suveren.

16. February 2020

Helle Saabo

Engagerede og sikre skuespillere i et stykke med store udfordringer.

16. February 2020

Ib og Lilly Pedersen

Det var svært at høre hvad skuespillerne sagde, specielt i 1. akt. Desuden talte flere af skuespillerne alt for hurtigt!

16. February 2020

Inger og Hans Bjørn

Her i huset er vi ikke belæst med store forfattere som Fjodor Dostojevskij. Alligevel mente vi, at vi nok kunne forsvare at købe to billetter til ”Forbrydelse og Straf” lørdag eftermiddag. Det har vi fortrudt! Det er længe siden, at vi har fået så lidt udbytte af en teaterforestilling i Aalborg Teater. Og hvorfor? Ja, først og fremmest fordi vi ikke kunne forstå, hvad der blev sagt på scenen. For at kunne forstå, hvad der bliver sagt, er det en betingelse, at der tales tydeligt og tilpas højt. Når skuespillerne førte dialog, var der ofte nogen, der talte ind i scenen. Det kan godt være man synes, at det for skuespillets skyld skal være sådan, men vi andre kunne ikke høre og forstå, hvad samtalen drejede sig om. Lige her vil vi nævne, at mikrofon og højttaler er opfundet. Det er svært at gå i detaljer. Her vil vi nævne, at ”Moren” var tydelig, hvorimod ham, der spillede i et blåt jakkesæt og med slips, kunne vi ikke forstå, selv om han tilsyneladende talte forholdsvis højt, men han ”slugte” vel ordene. Et tredje eksempel er, hvor pigen, som vi aldrig opfattede navnet på, læste fra Bibelen. Hun nærmest hviskede ordene. Og vi mener endda, at denne bibeltekst er noget væsentlig i hele forståelsen af problemstillingen i ”Forbrydelse og Straf”. Vi har slået ordet ”Retorik” op i Politikens store Fremmedordbog og kan se, som vi også regnede med, betyder: ”Læren om effektiv og overbevisende fremstilling af et emne”. Det er vist ikke alle skuespillerne, der har hørt efter i ”retoriktimerne”. Når man går i Teateret har man forskellige forventninger. Nogen gange skal det være morsomt, nogen gange er det sang og musik, man nyder, og andre gange, som i går, forventer man at blive klogere på en problemstilling af et eller andet emne. ”Forbrydelse og Straf” består mest af ord. Derfor, når man mister over halvdelen af dialogen mellem skuespillerne, får man intet udbytte af stykket. Opsætningen kunne vi godt have lyst til at kommentere, men det undlader vi. Måske havde vi haft mere forståelse for opsætningen, hvis vi havde forstået, hvad, der blev sagt. Vi sad på 10. række, ved siden af nogen, der var væsentlig yngre end os. De beklagede stort set det samme.

16. February 2020

Claus Larsen

Fantastiske skuespillerpræstationer med meget tung stof og dialog.

16. February 2020

Stella Munkholm

Et stykke, der gav mig noget at tænke over. Desværre kunne jeg ikke høre alle replikker. Især kneb det med at forstå, hvad der blev sagt i starten, da Raskolnikov vendte ryggen mod publikum i en lang monolog. Også oplæsningen fra biblen var utydelig. Jeg har ofte været begejstret over teatrets opsætning af diverse stykker, men det var jeg ikke denne gang. Jeg synes, det virkede rodet og forvirrende.

16. February 2020

Eva Degn Thomsen

Det var en meget gribende forestilling , tak.

16. February 2020

LINE CHRISTENSEN

16. February 2020

Jens Georg Buus

En skuffelse. For meget gøgl omkring det væsentligste i Dostojevskc is værk. I første akt en gennemtrængende råben, der gør dialogen uforståelig. A neden akt lidt bedre, men da var skuespil kerne så hæse, at man havde vanskelig ved at høre.

15. February 2020

Julia

15. February 2020

Bente Friis Jespersen

Dygtigt ensemble, men forestillingen var ikke lige min smag. Derudover: - Irriterende "musik" i begyndelsen. - Man kunne ikke høre, hvad der blev sagt fra scenen.

15. February 2020

Susanne Sørensen

Fuldstændig fantastisk forestilling. Flot opsætning og suveræne skuespilpræstationer. Ferdinand Falsen Hiis giver sig selv i næsten uhyggelig grad, stor stor kraftpræstation og så elsker jeg bare Nanna Skaarup Voss.

15. February 2020

Inge Darling

Et stykke, fremragende sat op og sublim spillet, som man får noget at tænke over bagefter. Kan stærkt anbefales.

15. February 2020

Anton Kristensen

En fin forestilling med dygtige skuespillere, men der var lidt for mange gange hvor det er svært at høre replikkerne. Ofte er det slutningen der falder ud, ærgeligt fordi dialogerne er så vigtige i forestillingen. 3 stjerner

14. February 2020

Bent Jensen

Fin skuespiller præstation 1 akt lidt tung 2denfin

14. February 2020

Jørgen Andreasen

Formidabelt spil. Kunne ønske en mere stram forestilling, hvor det ikke flagrer så meget, men alligevel flot.

14. February 2020

Peter Plenge

Tak til Aalborg Teater for en teateroplevelse i top. Sådan kan Dostojevski spilles i 2 timer og 45 minutter uden, at forestillingen føles et sekund for lang.

13. February 2020

Michael Mansdotter

Rigtig fin og fængslende forestilling, hvor skuespillerpræstationerne svinger fra gode til fantastiske. "Forbrydelse og straf" er grundlæggende en krimi tilsat både filosofiske og politiske lag, som stadig er gældende. Man kan diskutere de æstetiske valg over for handlingen, men man bliver grundlæggende ført godt rundt i historien. Mit eneste problem er indimellem, at det kan være svært at forstå skuespillerne. Lidt ekstra tydelighed ville hjælpe os på de bagerste rækker. Håber at mange vil finde vej til en moderne klassiker!

13. February 2020

En stor kriminalroman

Forord skrevet af Leif Davidsen i ‘Forbrydelse og straf’ i Jan Hansens oversættelse.
Forordet er venligst udlånt af forlaget Rosinante.

Der er sikkert dem, der vil mene, at det er en fornærmelse mod litteraturen at kalde Fjodor Dostojevskijs fantastiske roman Forbrydelse og straf for en kriminalroman. Der kunne være de få åndssnobbede litterater, der ikke mener kriminalromaner kan være litteratur, eller de, der mener, at kun de designerkrimier, som er kommet i kølvandet på Stieg Larsson, er sande krimier, der kan tænkes at afvise, at jeg kalder Dostojevskij en stor forfatter af blandt andet kriminalromaner. Men hvis man googler Forbrydelse og straf får man blandt de mange hits, der dukker frem, også eksempelvis krimi- og spændingssiden fra en af de store internetboghandlere. Den har netop valgt at bringe omtalen af romanen der, fordi den på mange planer også er en stor kriminalroman, der kredser om skyld og straf, samvittighed og mangel på samme. Som alle gode kriminalromaner rummer den langt mere end blot mordet og dets følger, selv om det er kernen i romanens gådefulde univers. For Dostojevskij bruger mordet som afsæt til at beskrive en martret sjæl og en by, der næsten selv fremstår som en levende organisme, der er ved at bukke under for de moderne tiders pres. Som et spejl på menneskesindets ustyrlige krinkelkroge lever Skt. Petersborg sit eget desperate liv i romanen.

Fjodor Dostojevskij, der blev født i 1821 og døde i 1881, er en af de rigtig store i russisk litteratur med en skæbne så dramatisk som hans brutale fædreland. Hans far var nok adelig godsejer, men praktiserede som fattiglæge i Moskva. Dostojevskij havde mange søskende og tidligt et skarpt øje for datidens store, sociale uretfærdigheder. Han flyttede som ung til Skt. Petersborg, hvor han blev uddannet på ingeniørakademiet. Det kan også mærkes i forfatterskabet, at han aldrig var bange for at viderebringe viden og holdninger gennem sine mangefacetterede karakterer. Han debuterede allerede som 25-årig med romanen Arme mennesker, samtidig med at han begyndte at interessere sig brændende for politik, stærkt påvirket af tanker om socialismen, som kom fra vest. Han blev medlem af en ungdommelig diskussionsklub, der drømte om en fremtid i en utopisk socialistisk stat. Det måtte man bestemt ikke i zartidens Rusland. Zarens hemmelige politi havde lange ører; og sammen med sine meddebattører blev Dostojevskij arresteret og dømt til døden. Dostojevskij blev ført til Semjonov-pladsen i Skt. Petersborg. Henrettelsespelotonen stod parat, men i allersidste øjeblik, hvor de dømte så døden direkte i øjnene på skafottet, blev henrettelserne stoppet. En officer var kommet til stede og oplæste en benådningserklæring. I stedet tilbragte Dostojevskij fire år med strafarbejde i tugthus i det fjerne Sibirien, hvortil også zaren sendte sine politiske modstandere. Som man noget underdrevet plejer at sige, så forandrede dødsdommen og tugthuset den unge mand og formede ham som menneske og forfatter. Det ville da også have været mærkeligt andet. Straffelejren gjorde ham til den forfatter, han var. En forfatter, der var dybt fascineret af ondskaben og menneskets dragning mod de mørke kræfter.

I hele sit forfatterskab syntes Dostojevskij konstant at føre en diskussion med sig selv og læserne om livets store spørgsmål. Om skæbne og viljeshandlinger, om skyld og straf og om lidelse og fattigdom. Nogen kalder ham derfor for en kristen forfatter, men så er det i hvert fald en konstant tvivlende af slagsen. Men det er rigtigt, at også i Forbrydelse og straf spiller den kristne nåde sammen med filosofiske overvejelser og en stærk drift mod soning som sjælsfrelse en stor rolle. Dostojevskijs martrede persongalleri, der konstant synes at balancere på afgrundens rand, har været med til, at nye generationer hele tiden genopdager den store russer, fordi hans temaer er evigtgyldige, selv om han er en forfatter af den gamle russiske skole, der maler med den brede naturalistiske pensel. Måske netop derfor finder han hele tiden nye læsere. Man får sandelig noget at vide, mens man både er underholdt og optaget af livets mysterier, som de udfoldes ud fra mordets mysterium.

Dostojevskij fik blandt andet stor betydning for de franske eksistentialister, som kunne bruge både ham og vores egen Søren Kierkegaard. Menneskets tvivl og mordets intellektuelle anatomi har altid været uopslidelige temaer i litteraturen. Han var også en forfatter, der med sine sociale holdninger var agtet, da Rusland var en del af det kommunistiske Sovjetunionen.

Hovedpersonen Rodion Raskolnikov i Forbrydelse og straf er en tvivlende karakter i konstant dialog med sig selv. Raskolnikov begår en grusom forbrydelse, da han myrder en styg pantelånerske og hendes søster. Motivet for drabet er dels økonomisk, Raskolnikov er en ludfattig falleret studerende, og dels, at han betragter sig som en art overmenneske, der ikke kan lade sig diktere af almindelige menneskers moral. Pantelånersken er ikke et menneske, der har ret til at leve, hvis hun står i vejen for en mand som Raskolnikov. Den anskuelse holder selvfølgelig ikke. Så let spiller livet ikke sine kort, som man kan forvisse sig om i den store roman, der venter læseren i Jans Hansens nye, gennemarbejdede og flotte oversættelse. Forbrydelse og straf er også en kriminalroman med en gåde, så der er ingen grund til at afsløre, hvordan forløbet er i den lange fortælling, hvor byen Skt. Petersborg er som en film noir-kulisse, som personerne, især selvfølgelig Raskolnikov, som er romanens helt centrale karakter, konstant bevæger sig rundt i. Personerne i Forbrydelse og straf synes hele tiden på vej fra et sted til et andet. Det er en mental hæsblæsende indre rejse såvel som en konstant, fysisk spadseretur ad byens stinkende gader langs de kanaler, der ligger der den dag i dag, så man stadig kan få en fornemmelse af Raskolnikovs konstante krydsen frem og tilbage over floden Neva. Hans by er ved at kvæles i fattigdom med drukkenskab og vold, tiggeri og prostitution, korruption og skarpe klasseskel. Byen er en kakofoni, der hele tiden kører som en diskant, falsk melodi i Raskolnikovs hoved, og bliver dermed et spejl for hans egen bevidstheds neurotiske tilstand. Næppe i nogen anden russisk roman føles Skt. Petersborg i den grad til stede med sin usselhed, sine pragtbygninger, sine lejekaserner, sine caféer, sine kanaler, sin stank og hele sin særegne nordlige stemning, der gør den så væsensforskellig fra for eksempel Moskva. I Forbrydelse og straf kan man lugte Skt. Petersborg fra første side.

Der er mange hundrede sider mellem forbrydelsen og straffen. Det er forløbet mellem gerningen og udfrielsen, der interesserer Dostojevskij mere, end det er opklaringen af forbrydelsen. Det kunne mange moderne kriminalforfattere lære en del af. Det er menneskesindets irgange og komplicerede tanke- og reaktionsmønstre, som han udforsker så omhyggeligt, som en naturforsker dissekerer en blomsts inderste strukturer i et mikroskop. Der er ikke noget at sige til, at en katolsksindet forfatter som Graham Greene var meget optaget af Dostojevskij og især netop romanen Forbrydelse og straf. I en lang række spændingsromaner trådte Green af de samme filosofiske stier med den samme konstante tvivl om, hvad der er moralsk rigtigt eller forkert. Det er temaer, der går gennem hele Greenes forfatterskab, men allermest tydeligt i Magten og æren fra 1940 om en tvivlende katolsk præst fanget i den mexicanske revolution. Hverken Green eller Dostojevskij kunne drømme om at dømme mennesket, fordi de mente, at mennesket er et skrøbeligt, svagt væsen, der alt for let lader sig lokke væk fra dydens smalle vej. Ingen af dem lader sig dog selv forføre af den kyniske nihilisme, som ellers var meget fremtrædende på Dostojevskijs tid, og som han blev optaget af, da han slap ud af zarens fangenskab. Fængslet gav ham en indsigt i tilværelsen og det råstof, der skabte ham som forfatter. Det gav ham en viden om, at postbuddet altid ringer to gange, som titlen sigende er på en anden stor kriminalroman.

Leif Davidsen

Forord skrevet af Leif Davidsen i ‘Forbrydelse og straf’ i Jan Hansens oversættelse.
Udgivet på forlaget Rosinante /Rosinante & CO, København 2008, 3. udgave, 10. oplag, 2019.

Nyhed: Sæsonkort

Vi har gjort det nemmere end nogensinde at komme i Aalborg Teater. Sæsonkortet er din gratis adgangsbillet til masser af store teateroplevelser.

Sæsonkort: 1.195 kr.
Sæsonkort for unge under 25 år: 495 kr.
Sæsonkort for studerende: 595 kr.

 

Start oplevelsen i Teatercaféen

Gør din teateraften endnu bedre, og start med en kulinarisk optakt i vores hyggelige café. Du kan i ro og mag hygge dig med familie, venner og god mad, og du skal ikke lede efter en parkeringsplads lige op til teatertid. Serveringen er naturligvis tilpasset forestillingens start.

 

Medvirkende

Holdet bag

Forlag
Colombine Teaterforlag

Forfatter
Fjodor Dostojevskij

Iscenesættelse
Hans Henriksen

Scenograf
Serge von Arx

Kostumier
Nina von Arx

Dramatisering
Erik Uddenberg

Oversat fra svensk
Jens Christian Lauenstein Led

Lysdesigner
Mia Willet

Lyddesigner
Jonas Hvid

Vil du vide mere?

Program

Læs forestillingsprogrammet til 'Forbrydelse og straf'.

Download program

"Udødelig klassiker: Verdens bedste krimi indtager teaterscenen"

Migogaalborg snakkede med Ferdinand Falsen Hiis inden premieren på forestillingen.

Læs interviewet

Aalborg Teater nu med pølsevogn

Artikel fra aalborg:nu. Teatret har købt en pølsevogn, der skal indgå i scenografien til 'Forbrydelse og straf'.

Læs artiklen

Reserver bogen

Du kan låne Dostojevskijs roman på Aalborg Bibliotekerne.

Reserver bogen

E-bog og lydbog

Du kan også låne romanen som E-bog eller lytte til den som lydbog på eReolen.

Lån romanen digitalt

"Hvorfor skal jeg læse Forbrydelse og Straf?"

I anledning af Dostejevskijs "Forbrydelse og straf" fortæller bibliotekar, Tine Eggertsen, hvorfor det er en god idé at læse den gamle russiske klassiker i 2020.

Læs artiklen

"Verdens første krimi: Nu som teater i Aalborg"

TV2 Nord har interviewet teaterdirektør / instruktør Hans Henriksen og hovedrolleindehaver Ferdinand Falsen Hiis.

Se interviewet

"Udødelig krimiklassiker ruller ind på scenen"

Artikel om forestillingen fra Nordjyske (kræver abonnement).

Læs artiklen