Lille Scene

Genre: Tragedie af Euripides

Få pladser tilbage

Medea

Køb billet
Forestillinger
Billetpriser
  • Normalpris

    215 kr.

  • Unge under 25 år

    80 kr.

  • Studerende

    90 kr.

  • AAT Klub

    Alle dage 50 kr. i rabat

  • Sæsonkort

    Gælder til alle dage

  • Spilleperiode

    28. august – 27. september 2021

  • Varighed

    Ca. 1 time og 15 min. (ingen pause)

  • Bemærk

    Der anvendes røg i forestillingen

“MIN TRUSSEL GÆLDER OGSÅ DIG”

Når den magtesløse kæmpe forrådes, venter der en grusom hævn. For den magtesløse kæmpe vil altid forsøge at generobre magten og dermed få kontrol over både sin egen og andres skæbne.

Medea er prinsessen og krigsheltinden, som har forrådt sine forældre og dræbt sin bror for Jasons skyld, inden hun rejste til et fremmed land for at være sammen med Jason. Men Jason forråder hende: Han forlader Medea og deres to børn til fordel for en yngre kvinde, som er landets prinsesse.

Selv mener Jason, at det er en nødvendig og politisk motiveret manøvre, der skal sikre landets fred. Men Medea ser hans utroskab som udtryk for det ultimative forræderi, og hun hævner sig på den mest brutale måde: Hun dræber både deres to børn og Jasons nye kone.

Euripides’ græske tragedie blev første gang opført i år 431 før vor tidsregning, og forestillingens eviggyldige skildring af, hvor langt en magtesløs skæbne er i stand til at gå, er lige så relevant i dag, som den var dengang.

Næsten to et halvt årtusinde efter sin urpremiere opføres Medea på Aalborg Teater med Camilla Gjelstrup i titelrollen, og på scenen ses desuden Bolette Nørregaard Bang og Marcus Gad Johansen. Forestillingen instrueres af Sullivan Lloyd Nordrum, som er blandt de første dimittender fra Den Danske Scenekunstskoles masteruddannelse. Medea er hans formelle instruktørdebut.

Spilledage

18/9

lørdag

20/9

mandag

21/9

tirsdag

  • Medea

    Lille Scene kl. 20:00

22/9

onsdag

  • Medea

    Lille Scene kl. 20:00

23/9

torsdag

24/9

fredag

25/9

lørdag

27/9

mandag

Nordjyske
Børsen
Jyllands-posten
Kulturen.nu
iscene.dk
Hun er arkaisk. Barbarisk. Hun kan ikke tales til fornuft. Og helt eminent spiller Gjelstrup denne dimension frem fra start til slut. I hendes version kan vi ikke svale os i medlidenhed, og vi kan ikke trøste os med tilgivelsens mulighed.
Dermed er denne “Medea” en af de mest politisk sprængfarlige, jeg nogensinde har set. Uhyggelig, men også uhyggelig god, ikke mindst takket være Inger Christensens flotte og malende oversættelse.
Medeas indestængte vrede kommer flot til udtryk på Aalborg Teater.
Medea bliver spillet af Camilla Gjelstrup, høj, rank, ubønhørlig og samtidig martret af tvivl og stolthed. Hun gør det fremragende i sin afdækning af rollens nuancer. Hun er på en gang feminist og moder – men også en stærk kvinde, der ikke umiddelbart godkender samfundets krav om – ”at i et ægteskab er kvindens ydmyghed en nødvendighed”.
På Aalborg Teaters Lille Scene kan Euripides’ tragedie om Medea lige nu opleves med en særdeles velspillende Camilla Gjelstrup i titelrollen.

Trailer

Medea

Afspil video

Video-introduktion til forestillingen

Medea

Afspil video

Publikum mener

nm

Scenografien var fin, men skuespillernes præstation var dårlig. De store følelser der er på spil i stykket kom ikke frem til publikum. Jasons karakter blev udleveret og ødelagt med en stor lyseblå sløjfe om halsen og Medeas replikker blev afleveret underligt hurtigt og fraværende, tit med ryggen til publikum.

18. September 2021

Lotte Vinge

Intenst, skræmmende og gennemført! Imponerende at kun 3 skuespillere kun løfte forestillingen så højt op!

17. September 2021

Jørn Clement Andersson

Klassisk skilsmisse drama: Hvem skal man tro? Meget aktuelt. Om had, hævn og håbløshed. Flot skuespil med tydelig tekstfremførelse. Programnoterne derimod noget vås!

16. September 2021

Benta Fjorback

16. September 2021

Annette Dahl

Fin og stærk forestilling… Lidt øv at man lukker folk ind, der kommer et kvarter for sent. Det er for forstyrrende for sådan en forestilling, hvor det er vigtigt at høre hvert et ord og leve sig ind i stemningen. Smuk sang af den kvindelige skuespiller..

14. September 2021

Pia Schnoor

Stærkt og indlevende skuespil. En fin oplevelse

14. September 2021

Lisbeth Tolsgaard

Den meget stramme og enkelte opsætning åbner rum til, at hver af de tre dygtige skuespillere, sammen – og hver især – med stor sikkerhed følger publikum ind i Medeas univers. Tak !

12. September 2021

Lars Lukassen

Flot fortolkning og fremførelse i minimalistiske rammer.

9. September 2021

Søren Bak

Meget fornem præstation som Medea, man troede hende virkelig fra først til sidst. For mig stod Jason lidt svagere, han bliver gjort til en mere grinagtig person end ret er. Og så var det lidt træls med den meget høje musik til sidst, hvor de løb rundt om scenen – musikken gjorde det svært at høre ordene. Sammenlagt dog en stor oplevelse.

8. September 2021

Lars Løgstrup Knudsen

Spændende fortolkning af dramaet, og flotte skuespiller præstationer.

8. September 2021

Thorkild Jensen

En tankevækkende forestilling, der også, desværre, er aktuel nu 2500 år efter at stykket havde premiere. I programmet var der henvisninger til bl.a. Vestens indblanding i lande i den arabiske verden, og ofte med tragiske følger for civilbefolkningen,, og det er meget rigtigt. Men mere nærliggende synes jeg det er, at drage paraleler til dagligdagen! En 2-3 gange om året, er vi jo vidner til gennem avis og TV, at læse/høre om forsmåede mænd og kvinder der efter en skilsmisse, dræber deres fælles (uskyldige) børn (som en hævnakt). “Kan jeg ikke få samkvem med børnene, så skal eks.en i hvert fald heller ikke”, Og ofte påberåber de sig (lige som Medea) en vis ret til deres handling, fordi de selv synes at have lidt uret. Så i dag, ligesom for 2500 år siden, er det ofte de uskyldige (børnene eller en civilbefolkning) der bliver ofrene når dem der vil bestemme (forældre, en regent eller terrorbevægelse) træffer en beslutning – og med hvilken ret?

5. September 2021

Birgitte

Medea er en gribende forestilling, hvor man lynhurtigt bliver suget ind i tragediens kerne. De tre skuespillere er super dygtige, og så er det bare utroligt, hvor få rekvisitter der skal til at skabe en forestilling. Det var virkelig en oplevelse.

4. September 2021

Julie Edelsten

Det er virkelig en intens, grusom og fuldkommen fantastisk forestilling. Scenografien, kostumerne og koret var alle meget simple, men når man satte det hele sammen gik det op i en højere enhed. De små komiske øjeblikke fungerede også fremragende som pusterum fra den ellers tunge forestilling. Publikums stilhed hele vejen igennem var meget sigende.

4. September 2021

Jens Mose Jørgensen

Smukt, brutalt, påtrængende – på den sunde måde. En relevant, tidsløs parafrase over kvindens stilling i tider og kulturer.

4. September 2021

Dorota Klimek

En meget tankevækkende forestilling med mange aktuelle emner: flygtninge og statsløshed etc…Tak for en dejlig aften!

2. September 2021

Niels Pedersen

Det var dejligt at komme i teatret igen:). Det var et meget tungt stykke – og jeg havde lidt svært ved at se hvad denne gamle velkendte historie kan bibringe nutiden. Når jeg alligevel godt vil give et par stjerner, skyldes det at de 3 medvirkende skuespillere faktisk leverede gode præstationer, men jeg og mine 3 teatervenner syntes alle at det var for sagtmodigt til at kunne blive til noget brugbart. Bedre held med de næste stykker – vi er trofaste……

2. September 2021

Benedicte H

Gribende aften- sad fastnaglet fra begyndelse til slutning. Kan især ikke glemme budbringerens beretning- kraftpræstation.

2. September 2021

Amalie

Spændende forestilling med dygtige skuespillere, der får rigtig meget ud af få rekvisitter og et simpelt setup. Man kunne dog godt mangle noget mere forhistorie, der kunne variere temaet i forestillingen.

1. September 2021

Nikolaj

God oplevelse med fremragende skuespil. Synes dog der mangler lidt på historie og atmosfære for at komme længere op.

1. September 2021

Susanne Skovgaard

Et gammelt stykke men evigt aktuelt tema blev leveret og fortolket flot. Dramatisk fra start til slut. En kraftpræstation af de 3 skuespillere og en genial sceneopsætning der gør at man som tilskuer har fokus på det der udspiller sig.

1. September 2021

Jytte Czaja

Fantastik forestilling ,- stilhed og lyttende publikum fra start til slut

31. August 2021

Inge Boye

Det var en meget spændende og stadig aktuel fortolkning af den “gamle” historie med store skuespillerpræstationer. Dog var det meget svært at høre skuespillerne i den første halvdel af forestillingen. Senere kom der mere lyd på. Jeg var i tvivl, om det var pga. min lidt nedsatte hørelse, men fik bekræftet, at andre havde samme oplevelse.

29. August 2021

Søren

Medrivende, afskrældet og helt ind til benet. Smukt rum og eminent skuespil. Meget modig iscenesættelse og for evigt relevant.

29. August 2021

Britta Vistisen

Alvorlig og tankevækkende aften. Hvad ville jeg selv gøre? Stærke skuespilpræstationer. Som altid i Aalborg Teater.

29. August 2021

Lars Nørbach

Godt skuespil, specielt Camilla …? Stykket er stadig super aktuelt – kan i nutiden blandt andet tolkes som skilsmissens mange opslidende kampe

28. August 2021

Tove Nygaard

Især starten var vanskelig at høre, og jeg tror, det kunne have været godt med i hvert fald en deltager mere, det blev rigeligt rodet med så mange roller til Jason og Aigeus. Derudover er jeg glad for at have set forestillingen.

28. August 2021

Ét kort til en verden af teateroplevelser

Når du har sæsonkort, kan du frit vælge, hvor mange af sæsonens 22 forestillinger, gæstespil og arrangementer, du vil opleve. Og hvilken aften du vil opleve dem. Du skal bare bestille en gratis billet, når du vil i teatret.

Priser for sæsonkort 21/22
Kun 1.395 kr.
Unge under 25 år: kun 495 kr.
Studerende: kun 595 kr.

Læs mere om sæsonkort


START OPLEVELSEN I TEATERCAFÉEN

En dejlig oplevelse på Aalborg Teater starter med et godt måltid mad og et velskænket glas i venners lag. Teatercaféen serverer lækre og sæsoninspirerede retter fra det rustikke, danske køkken til spiselige priser.

Hovedret: 165 kr.
2 retter: 220 kr.
3 retter: 245 kr.

Læs mere om Teatercaféen


Interview: ”DET KONFLIKTFYLDTE RUM TILTALER MIG”

Norske Sullivan Lloyd Nordrum er blandt de første dimittender fra Den Danske Scenekunstskoles instruktørlinje. I denne sæson instruerer han hele to forestillinger på Aalborg Teater: Euripides’ klassiske tragedie, Medea, og monologen Hvem slog min far ihjel?, som er baseret på romanen af franske Édouard Louis, og som fremføres af Evrim Benli fra Aalborg Teaters ensemble.

I dette interview fortæller den unge nordmand om sine drømme og ambitioner – og om, hvordan instruktørens rolle har ændret sig gennem tiden.

Læs interview

Holdet bag

Forfatter
Euripides

Oversætter
Inger Christensen

Instruktør
Sullivan Lloyd Nordrum

Scenograf
Katrine Krohn

Lysdesigner
Kasper Daugberg

Lyddesigner
Rune Abel Aagaard

Vil du vide mere?

Undervisningsmateriale

Gratis undervisningsmateriale til gymnasiale uddannelser. Udarbejdet af Center for Undervisningsmidler (CFU).

Download undervisningsmateriale

Nyhed: Videointroduktion

Som noget nyt tilbyder vi nu videointroduktioner til udvalgte forestillinger ved en af teatrets dramaturger.

Se introduktionsvideo

“Min trussel gælder også dig”

Køb billet