Få pladser tilbage

De asylsøgende kvinder

Forestillinger

Verdens ældste asyldrama
De asylsøgende kvinder er skrevet for 2500 år siden af den græske tragediedigter Aischylos, og er et af verdens ældste teaterstykker. Samtidig er stykket så aktuelt at man skulle tro, at det var skrevet i dag. De asylsøgende kvinder stiller nogle af de dybeste – og stadig hyperaktuelle – spørgsmål: hvor hører vi til og hvem vil tage os ind, når vi er i fare? Hvad vejer tungest – den moralske forpligtelse til at hjælpe en fremmed i nød eller vores egne behov for sikkerhed og tryghed?

En gruppe yngre kvinder efterlader alt og går ombord på en båd i Nordafrika for at sejle over Middelhavet. De flygter fra vold, overgreb og tvang og beder om beskyttelse i Grækenland hos kongen af Argos. Men skal kongen overholde loven, der forpligter ham til at give flygtninge asyl, eller skal han beskytte sin by og sine borgere mod de mulige konflikter, der kan opstå ved at tage dem ind? Det er forestillingens store dilemma.

Co-produktion
I sæsonen 2019-20 er Betty Nansen Teatret, Malmø Stadsteater og Aalborg Teater gået sammen om et storstilet samarbejde. Forestillingen De asylsøgende kvinder sættes i løbet af sæsonen op på alle tre scener og vil kunne opleves i efteråret 2019 på Aalborg Teaters Lille Scene.

I forestillingen medvirker et lokalt kor af nordjyske kvinder, der skal afspejle mangfoldigheden i den by, forestillingen spiller. Udover koret medvirker tre professionelle skuespillere samt tre musikere, der spiller live på scenen. Forestillingen opføres i en ny bearbejdelse af den skotske dramatiker David Greig og med nyskrevet musik af John Browne.

  • Billetpriser

    200 kr.

  • Unge under 25 år

    80 kr.

  • Studerende

    90 kr.

  • Varighed

    1 time og 30 minutter (ingen pause)

  • Premiere

    21. november 2019

  • Sidste spilledag

    20. december 2019

  • Scene

    Lille Scene

  • Genre

    Drama

Spilledage

Jyllands-Posten
Ungt Teaterblod
Den oldgræske klassiker ”De asylsøgende kvinder” er en aktuel og veludført forestilling om kvinders og flygtninges rettigheder.
De asylsøgende kvinder er en helt utrolig smuk, rørende og intens forestilling, der forfriskende nuanceret behandler et af verdens ældste, men fortsat mest aktuelle dilemmaer: Flygtningeproblematikken.

Publikum mener

Margit Schwartz

Fantastisk anderledes stykke, imponerende sang og virkelig sjovt at det foregik efter de gamle traditioner.

9. December 2019

Vinie Vingaard

En fantastisk oplevelse at sidde på første række foran en helt rund typisk græsk scene og opleve "De asylsøgende kvinder" skrevet af Aischylos (525 - 456 f. Kr.). Fra start af bliver vi ført tilbage til det gamle Grækenland, demokratiets hjemland, og her forbliver vi under hele forestillingen. Selv teatrets og vinens gud Dionysos skål drikker vi, før stykkets start, som det var sædvane i det gamle Grækenland. Problematikken i stykket, som er cirka 2.500 år gammel, kunne lige så godt være fra i dag i 2019. Spørgsmålet, kan man hjælpe en flok fremmede, der beder om asyl uden dermed at skabe splid og uro - måske krig? Hvad sker der, hvis man giver disse fremmede asyl, vil værtslandet opleve uro eller udvikling eller begge dele? Koret bestående af unge piger, som ikke bare sang og dansede pragtfuldt, spillede deres rolle, som de asylsøgende kvinder, så de rent empatisk rev os publikum med helt ind på scenen, og gjorde os til en del af dem. Koret var så talrigt, at vi næsten ikke opdagede, at nogle af deltagene på et tidspunkt trak sig tilbage og blev til mænd, soldater, der kom for at hente kvinderne hjem. På et andet tidspunkt blev nogle til beboere i Argos, der hvor kvinderne søgte asyl, beboere, der på demokratisk vis stemte ja til at give kvinderne asyl. Netop her rejste spørgsmålet sig i hvert fald hos mig, om stykket stadig var aktuelt. Hvad ville resultatet af en folkeafstemning om asyl eller ikke asyl blive i år 2019? Jeg er bange for, at det uanset grunden til asyl ikke ville blive et ja. Det var dog først efter stykket, at man begyndte at drage paralleler til nutiden, for de unge piger i koret og de tre skuespillere, der medvirkede, sørgede for, at vi under hele forestillingen befandt os i Grækenland cirka 500 år før Kr.

9. December 2019

Jane og Finn Blomhøj

Fin præstation af amatørpigerne! Giver stof til eftertanke om DK's behandling af asylsøgende - og ikke mindst - til den stående kønsrolledebat.

9. December 2019

Benta Fjorback

den var god ,den fik en til at tænke på nutiden ,o.s.videre

8. December 2019

Frank Henriksen

Lidt anderledes stykke, men godt gået af de medvirkende

7. December 2019

Dorthe Nielsen

Entusiastisk og dygtigt "kor" opførte et særdeles relevant stykke. Flot koreografi.

7. December 2019

Merete

Rigtig god forestilling..og stadig aktuel..

7. December 2019

Ole Jensen

God forestilling der kunne være taget ud af nutiden.

7. December 2019

Karin Fanæe

Intens og nærværende oplevelse i højt tempo og imponerende kor , der blæste mig bagover med deres sang og dans. Temaet er desværre stadig højaktuelt , og viser hvor svært det er, at flytte og ændre på folks angst og rummelighed. Stærkt stykke med et stærkt tema.

7. December 2019

Herdis

Fin forestilling med stof til eftertanke.... Hvorfor kan mennesket ikke lære af historien??

6. December 2019

Alberte Bødker

Virkelig flot forestilling og fantastisk optræden af koret, både med deres dans og sang!

6. December 2019

Anni Andersen

Det var en flot og stærk oplevelse, som desværre stadig er aktuel idag. Og hold da op, hvor er de dygtige.

6. December 2019

Dorthe Overgaard Pedersen

Fantastisk forestilling med nogle talentfulde unge kvinder i koret.

6. December 2019

Edith Vindelev

En visuel smuk og overraskende forestilling. Temaet fra oldtiden var højaktuel i dagens Danmark. Alt var smukt - Scenen - musikken - koreografien - og ikke mindst koret, som leverede en synkronisk levende og sprudlende forestilling. (Var dybt misundelig på den proces og det udtryk pigerne havde fået lov til at være med i !). Kors hvor var de dygtige!!! Vi gik fuldstændig oplivet hjem.

5. December 2019

Kathrine

Den ramte plet i mig. Skønne kvinder med personlighed og en stærk fortælling!

5. December 2019

Eva Molgjer Højberg

Fængslende, anderledes, farverig og dygtige.

4. December 2019

Anette

Fortrinligt skuespil og sang og god opsætning af senen.

4. December 2019

Inge

Fantastisk dygtigt kor og rigtig fed opsætning. Endvidere var handlingen et stadig superaktuelt emne - desværre.

3. December 2019

Sven Kristiansen

Flot og anderledes Forestilling. Navnlig ros til de dygtige amatørskuespillere. Emnet asyl og ‘de fremmede’ belyses på en vedkommende måde, selv om stykket stammer fra oldtiden.

3. December 2019

Rasmus Bukhave

Jeg var heldig at sidde på forreste række og kunne mærke korets vrede, frygt og frustration helt ind i marven. Storartet præstation af skuespillere og kor, der i den grad formåede at peppe gamle Aischylos op, men stadigvæk holde sig tæt op ad den antikke tragedie. Fedt.

2. December 2019

ketty Skriver Hansen

fantastisk, gribende og stor ros til koret

2. December 2019

Keld Thorsen

Det var en skøn rejse i antikken teaterkunst. God detalje med starten of ofringen.

1. December 2019

Mariann

Fantastisk forestilling! Stærk og nærmest skræmmende aktuel!

1. December 2019

John Eriksen

Tankevækkende og aktuel. De frivillige “asylsøgende kvinder” gjorde det imponerende godt. Positiv overrasket i forhold til den læste og relativt lave (3 stjerner) anmeldelse i Nordjyske Stiftstidende.

30. November 2019

Kurt Nielsen

Flot opsætning. Dygtige korsangere. Spændende at I opsætter græsk drama.

30. November 2019

Anders Jensen

Jeg var ret begejstret for forestillingen.Jeg skal se den igen med vores klassikerelever, der har græsk, dvs oldgræsk. Med andre ord kan de læse Aischylos på originalsproget. Vi skal over at se forestillingen lørdag den 7/12 kl.16. Mon det ville være muligt at få en kort snak med skuespillere og/eller instruktøren og scenografen efter forestillingen? Venlig hilsen Anders jensen, underviser i oldgræsk og latin ved Nørresundby Gymnasium. aje@nghf.dk

30. November 2019

Jytte Rodbjerg

Meget stærk og rørende forestilling. Og et stadig aktuelt emne

30. November 2019

Kaj Aage Spanggaard Pedersen

Det var en stor Teateroplevelse - et gammelt stykke med aktuel betydning. Det lokale kor var fantastisk med sang og dans af høj karat. Et meget velegnet stykke til Lille Scene.

29. November 2019

Kirsten og Jørgen Bøgh Nieslen

Hold da op - hvor gjorde " Koret" - pigerne det fantastisk godt.

29. November 2019

Else Therkelsen

En fantastisk oplevelse. Imponerende kor og skuespil og emnet er jo stadig aktuelt.

28. November 2019

Aase Lind

En rigtig fin Forestilling. Meget troværdig og med en sikker hånd vedr. Kostumer.

28. November 2019

L

Super fantastisk arbejde af det dygtige kor! Er du vimmer en performance! Historien i sig selv er stadig relevant ja, men forestillingen blev helt klart båret af det dygtige kor og koreografien omkring dem!

28. November 2019

Jørn Clement Andersson

De gør det godt - og det er prisværdigt, men stykket burde være strammet op. Der forekommer mig for mange gentagelser af optrin fra koret. Det svækker publikums interesse. Det er aldrig gode tegn, når jeg begynder at kigge på uret, om de halvanden time ikke snart er gået.

28. November 2019

Ane Marie Nielsen

Det var interessant at stykket, der er skrevet for så mange år siden, fortsat er aktuelt. Og en rigtig god ide at tage det på programmet i år. Det hele fungerede godt på Lille Scene. Kostumer og rekvisitter var rigtig fine. De unge piger spillede deres roller fint. Og skuespillerne også ;-) Så tak for det allesammen. Men når der er så megen sang, burde det meste være noget, der er rart at høre på. Selv om man skulle kunne høre frustrationen, var der også passager i stykket, hvor der var optimisme og glæde. Der burde musik og sang have en mildere klang. Måske var pigernes stemmer ikke gode nok til de mange flerstemmige og skæve toner. I hvert fald virkede tonen meget skinger det meste af tiden. Jeg vil så gerne gå ud af teatret med god musik i ørerne. Jeg går helst i teatret for at blive i god stemning.

27. November 2019

Mogens Yde

Meget spændende og anderledes forstiling! Imponerende dygtigt kor. Man blev fuldstændigt grebet af korets intense, rytmiske og vibrerende fortælling! Flot skuespil, scenografi og orkester!

27. November 2019

Else

Pigerne spillede fantastisk godt.

27. November 2019

Jan

Fantastisk præstation af skuespillere og alle danserne. Det er medlevende at være i den lille scene og være tæt på forestillingen.

27. November 2019

Lillian Andersen

Speciel og tankevækkende forestilling.

26. November 2019

Lene J

En super aktuel forestilling, selvom den er 2500 år gammel. Blev meget positivt overrasket over den performance, som korsangerne præsterede. En fantastisk og tankevækkende forestilling.

26. November 2019

Barbara

Spændende anderledes teater, det gamle stykke har stadigt et gyldigt budskab.

26. November 2019

Marianne

Mine forventninger var skruet noget ned pga. Nordjyskes anmeldelse, men både min datter og jeg følte os rigtig godt underholdt og var især meget imponerede af de lokale “skuespillere”. Det er svært at slippe forestillingen - på den gode måde....

26. November 2019

Tine Melchior Wulff

Fantastisk og meget bevægende forestilling. Utroligt flot præstation af de de unge piger - en præstation, der til fulde harmonerer med de tre professionelle skuespillere, som i parentes bemærket også klarede det til UG. Glæder mig allerede til at se forestillingen endnu engang om et par uger.

25. November 2019

Nete Vejby Thomsen

Vi fik at vide at det var et kor der bestod af frivillige - jeg så ikke bare korsangere, jeg så dansere og skuespillere. Det er klart i top to af hvad jeg har set på Aalborg Teater.

25. November 2019

Emilie

24. November 2019

Inge Hasse

Overraskende super dygtige og meget engagerede unge piger i koret. Spændende historie de sang og dansede for os. Jeg følte mig meget inderholdt.

24. November 2019

Kim

Skuespillerne, koret og musikerne i Aalborg gjorde et godt stykke arbejde. Men selve stykket var ikke fængende.

24. November 2019

Svend Jespersen

For lidt skuespil - for meget sang og dans.

24. November 2019

Torben Næsby

Tema for forestillingen var godt - men koret af asylsøgende kvinder virkede amatør-agtige - sangen var nærmest skrigende så det var af og til svært at høre hvad de sang.

24. November 2019

kk

Wauv. Sikket kor. Amatører, der gav den hele armen sammen med de professionelle. De lyste af engagement. Man skulle virkelig spidse ørerne for at følge med i sangene. Græsk teater, når det er bedst.

24. November 2019

Birgitte Møbjerg

Relevant forestilling - spændende opsætning og en fantastisk flok unge kvinder, der både sang og dansede til gudernes glæde (og til min). Og selv om det er uhyggeligt svært at tale/synge så ordene kan opfattes, lykkedes det fint. Også ros til komponisten, der ramte stemningen flot.

23. November 2019

Henning Meyer

God omskrivning af en “gammel sag”. Musikalsk medrivende med tydelig rest af antikkens kor. Så jeg kan sket ikke forstå kritikken i Nodjyske

23. November 2019

Niels

Lidt ensformig

23. November 2019

MogC

Koret sang flot og var absolut dygtige, men jeg havde ikke regnet med de sang næsten hele stykket. Teksterne var gentagende og melodierne ensformige, og jeg kom desværre til at kede mig.

23. November 2019

Birgith Droob

det var en god oplevelse. jeg fik opfrisket den græske mytologi og nød sang, musik og dans.

23. November 2019

Tom Pedersen

Teknisk set klarede alle de medvirkende sig godt. Men jeg kedede mig bravt. Foretrækker talt dialog fremfor talekor/korsang i renæssancestil Talt dialog og indre drama og spænding hører sammen (selvom de var yndige at se på de unge piger). Ikke en forestilling jeg ville se 2 gange.

23. November 2019

Lisbeth Raffn

Hej jeg syntes det var en rigtig god oplevelse, handlingen kunne jo lige så godt være skrevet nu og koret var virkelig godt, man blev revet med Fin forestilling

23. November 2019

Birte Bech

Meget flot og medrivende stykke. Jeg var især betaget af pigerne i koret, som kunne synge, danse og spille skuespil, som var de professionelle. En rigtig dejlig og anderledes teateroplevelse.

22. November 2019

Hc

Det er som en bølge af energi, hvor man bare kan slå sanserne til og blive beruset af dionysisk kraft.

21. November 2019

Inge Nesgård

Fantastisk Forestilling. Dybt imponeret over skuespillerens og koret mega indsats. Indholdet desværre stadig aktuelt. Forestillingen anbefales.

21. November 2019

Karen

Et meget stemningsfuldt stykke!

20. November 2019

Jytte grønning

20. November 2019

Lise Claesson

Fantastisk forestilling og fremragende præstation af både kor og skuespillere. Virkningen af det kraftfulde kors sang og dans er overvældende. Fortællingen og dilemmaet er både medrivende og rørende. Det er vildt fascinerende, at en opsætning med så få rekvisitter kan have så stor effekt...helt sikkert p.g.a de medvirkendes evne til, at træde så overbevisende ind i rollerne og giver så meget af dem selv. Som publikum følte jeg mig inviteret helt ind i midten af forestillingen og kunne Tydeligt mærke dens puls og kvindernes angst, kamp, glæde og had. Og hvor er dilemmaet da bare evigt aktuelt og vigtigt!

20. November 2019

Edith Fischer Frandsen

Flot forestilling, dygtige skuespillere og meget dygtigt kor. Kan godt anbefales

20. November 2019

Nanna Damm

19. November 2019

Karen Weiling

Fantastisk præstation af de unge piger.

19. November 2019

Fra Aischylos’ Athen til nutidens Europa

Fra Aischylos’ Athen til nutidens Europa

Journalist Carin Hebelius har interviewet dramatiker David Greig i forbindelse med opsætningen af ‘De asylsøgende kvinder’ på Malmø Stadsteater.

David Greig, der er kunstnerisk leder af Royal Lyceum Theatre i Edinburgh, er en af Storbritanniens mest produktive og spillede dramatikere, samt manden bag ‘De asylsøgende kvinder’, der havde urpremiere i 2016, netop på Royal Lyceum Theatre. Carin Hebelius har blandt andet talt med David Greig om den research han har foretaget for at få forståelse for skabelsen af de antikke græske dramaer.

Du har forsket en del i det antikke Grækenlands teater. Hvordan opstod den interesse?
Da jeg sammen med Ramin Grey, John Browne og Sasha Milavic-Davies begyndte arbejdet med De asylsøgende kvinder, opstod interessen for at vide mere om teater i det antikke Grækenland. Ramin, der var instruktør på forestillingen ved urpremieren, og komponisten John, brændte så meget for projektet, at de besluttede sig for at dykke ned i de oprindelige produktionsmetoder for denne antikke forestilling. Deres begejstring smittede af på Sasha og jeg, og vi begyndte også at researche for at forstå både Aischylos og den tid og den verden han levede i. Jo mere viden vi fik, jo bedre forstod vi historien i stykket. Blandt andet er historien tæt forbundet med demokratiets fødsel, som jo netop var i Athen. Og det er faktisk første gang i litteraturen at begrebet demokrati anvendes. Vi blev meget opslugt af denne research, og vi fandt ud af at De asylsøgende kvinder er en del af en trilogi, og vi blev på det nærmest besat af at finde de to ikke-eksisterende stykker: Egypterne og Danaiderne. Vi talte både med akademiske eksperter, rejste til Grækenland, og Ramin og Sasha rejste endda til Tyskland for at tale med en teaterforsker om disse stykker. Man kan vel sige at Aischylos blev en besættelse for os, og vi besluttede os for at gøre det umulige, nemlig at genskabe dramaerne udfra intet andet end de små tekstfrakmenter, der eksisterede. Måske en vanvittig beslutning, men også ret ædel, hvis jeg selv må sige det.

Mener du at Aichylos tekst er relevant for os i 2019?
Aischylos er den første tragedie-dramatiker man kender til. Han skrev i en tid, hvor Athen var et stort handelscentrum, og som mange mennesker rejste til. Athen eksperimenterede med og forsøgte at implementere demokrati i byen. På den tid var det kun mænd, der havde stemmeret, og med den store immigration til Athen, var bystyret nødsaget til at tage stilling til hvornår man kunne betragtes som athenienser. Skulle man være født i byen eller skulle man blot have adresse i byen, om jeg så må sige. Eller var det en kombination af begge dele. Bystyret besluttede at for at kunne betragtes som athenienser skulle man være født af en atheniensisk mor. Det betød at kvinderne pludselig fik mere magt, forstået på den måde at, for at ens børn med tiden skulle kunne få stemmeret, måtte indvandrerne gifte sig med atheniensisk fødte kvinder. Kvinderne blev på den måde magtfulde, da ægteskaber krævede deres samtykke.

Med denne viden in mente er Aischylos’ stykke ikke bare ren fiktion, men bygger på virkeligheden og er i bund og grund en historie om en by, der var dybt bekymret over indvandring, identitet, demokrati og kvindens rolle og betydning – meget lig det vi ser rundt om i Europa i dag.

Der medvirker et kor i forestillingen – hvad er deres rolle?
Korets rolle i De asylsøgende kvinder er meget unik. Normalt havde koret i antikkens teater en meget mindre rolle, men her har koret rent faktisk hovedrollen. Kvinderne i koret har efterladt alt og er flygtet fra Egypten og er sejlet over Middelhavet og har lagt til ved Argos kyst for at søge asyl der. De hævder at have ret til asyl, både fordi de ikke ønsker at indgå tvangsægteskaber i deres hjemland, men også fordi deres forfædre er græske. Nu er det op til indbyggerne i Argos at tage stilling til om de vil give kvinderne asyl.

Koret synger, danser, frister, truer og bønfalder for at opnå den sikkerhed, som de ønsker. Man kan sige at koret er stykkets hjerte og omdrejningspunkt.

I antikkens Grækenland havde teatret en vigtig social funktion, hvordan kommer det frem i en moderne iscenesættelse?
Teatret havde flere funktioner i det antikke Athen. Der er det religiøse aspekt, hvor man ærer Dionysos, vinen og dansens gud. Teatret er desuden skueplads for og formidler af politiske emner, som krig, magt og kvinders rettigheder – altså et sted hvor man kunne formidle og perspektivere de emner, der optog befolkningen. Og så var teatret også en sensuel begivenhed med mad, musik, dans og latter – og når solen gik ned over Akropolis også spænding og katarsis.

I De asylsøgende kvinder har vi forsøgt at genskabe nogle af disse antikke funktioner i vores dramaturgi. Vi har fokuseret på koret og de rituelle aspekter i stykket, i stedet for at fokusere på intriger og handling. Og så har vi forsøgt at genskabe et scenerum, der minder om det vi kender fra antikken – nemlig en nøgen tom scene. Og vi drikker også Dionysos skål inden forestillingen.

Vi har prøvet på at lære af Aischylos og hans tid.

Nyhed: Sæsonkort

Vi har gjort det nemmere end nogensinde at komme i Aalborg Teater. Sæsonkortet er din gratis adgangsbillet til masser af store teateroplevelser.

Sæsonkort: 1.195 kr.
Sæsonkort for unge under 25 år: 495 kr.
Sæsonkort for studerende: 595 kr.

 

Start oplevelsen i Teatercaféen

Gør din teateraften endnu bedre, og start med en kulinarisk optakt i vores hyggelige café. Du kan i ro og mag hygge dig med familie, venner og god mad, og du skal ikke lede efter en parkeringsplads lige op til teatertid. Serveringen er naturligvis tilpasset forestillingens start.

 

Holdet bag

Co-produktion mellem Betty Nansen Teatret, Malmø Stadsteater og Aalborg Teater

Forlag
Nordiska 

Dramatiker
Aischylos og bearbejdet af David Greig

Oversættelse
August Bovin Boberg
og Simon Boberg

Instruktør
Simon Boberg

Scenograf
Edward Lloyd Pierce

Komponist
John Browne

Koreograf
Anja Gaardbo

Sangcoach
Marte Schau

Kapelmester
Bebe Risenfors

Lysdesign
Edward Lloyd Pierce

Koreografassistent
Asta Gaardbo

Instruktørassistent
Jovana Zoric

Scenografiassistent
Conor Van Lierop

Korindstudering
Gunhild Kjær

Folkekor med unge, lokale kvinder
Aima Skinnebach
Alberte Roesdahl
Alina Claesson
Anna-Lærke Gravgaard Hansen
Cecilie Dahl Lindberg
Felicia Edelbo-Christensen
Fiona Olga Ellgaard
Karen Guldbæk Hauerslev
Klara Moeslund
Kristina Long Haugland
Laura Winther Møller
Óluva Tvørfoss
Pernille Weje Hangstrup
Rikke Sølvkær Schültz
Sarah Lykke Jensen
Sigrid Møller Weinreich
Sofie Wulff
Tania Vorbeck

Skuespillere
Mikael Birkkjær, Jesper Hyldegaard og Ida Cæcilie Rasmussen

Orkester
Bebe Risenfors
Katerina Anagnostidou
Carolyn Goodwin

Vil du vide mere?

Undervisningsmateriale

Hent gratis undervisningsmateriale udarbejdet af Aalborg Teaters dramaturgiat.

Download materiale

Program

Læs forestillingsprogrammet til 'De asylsøgende kvinder'.

Download

"Flygtningekrisen - for 2500 år siden: Det handler om det samme i dag"

Artikel fra Nordjyske (kræver abonnement).

Læs artikel

Køb billet til 'De asylsøgende kvinder'

Køb billet