Lille Scene

Genre: Roman af Michel Houellebecq

Underkastelse

Billetpriser
  • Normalpris

    230 – 270 kr.

  • Unge under 25 år

    80 – 135 kr.

  • Spilleperiode

    12. november – 10. december 2016

  • Varighed

    2 timer og 45 min inkl. pause

  • Danmarkspremiere

Forestillinger

Danmarkspremiere på satirisk mesterværk

Underkastelse er en fransk roman om Frankrig og Europa i år 2022. Den handler om hvad der kunne ske, hvis en dygtig og moderat muslim blev fransk præsident. Vi følger litteraturprofessoren François og hvordan han må tage sit liv op til revision under det nye styre. Romanen udkom 7. januar 2015 – samme dag som de islamistiske terrorangreb på satirebladet Charlie Hebdo

Romanen har fået enorm opmærksomhed over hele Europa, og er blevet kaldt både kontroversiel og underholdende.

Med Underkastelse prøver Aalborg Teater, som de første i Danmark, kræfter med dette tankevækkende mesterværk af satire, inderlighed og provokation.

Nordjyske
Appetize
GregersDH
Politiken
Weekendavisen
Peripeti
Ingen tvivl om at ‘Underkastelse’ stiller krav til sit publikum. Til gengæld har den usædvanligt meget at byde på. Et stærkt udspil fra Aalborg Teater.
‘Underkastelse’ er et spændende og tankeprovokerende stykke. Det kunne næsten ikke være mere aktuelt i disse tider, hvor verden i den grad virker splittet politisk.
Ord-dramatik. Benet, men glødende, når man lytter efter den franske dramatiker Houellenbecq’s ’Underkastelse’ på Aalborg Teater. Han ser for sig et fransk præsidentvalg med en muslimsk vinder.
Netop i sin påtrængende aktualitet er ‘Underkastelse’ en vigtig forestilling på linje med andre aktuelle bud: Lollikes ‘Living Dead’ og Hassan Preislers ‘Hellig krig’. Den åbner døren til vores egen apati, politiske afmagt og orienteringsløshed.
I Aalborg Teaters Underkastelse leverer Martin Ringsmose en stortartet præstation, mens Houellebecqs roman aldrig lades ude af syne.
Efter endt præsidentvalg i USA kan Aalborg Teaters opsætning af romanen ”Underkastelse” ikke komme på et bedre tidspunkt. Det er en roman, der behandler et paradigmeskifte i Europa, og det samfund, der står for døren. Forestillingen er iscenesat, så man bliver mindet om, at teatret er til for at reflektere en virkelighed uden for teatrets vægge.

Publikum mener

ramsing

Fremragende præstation af de medvirkende af et tidsmæssigt vigtigt, men tørt emne. Simple virkemidler stiller store krav til fremførelsen, og det blev til fulde opfyldt.

12. December 2016

Lotte Holm

Houellebecq beskriver hvordan politiske passivitet og apati muliggør den glidende udvikling hen mod en dystopisk fremtid. Et skræmmende tema hvor virkeligheden for eksempel forlængst har overhalet Orwells skildring af overvågning. Stykket spilles med præstationer variende fra resigneret fortæller til Ringsmoses strålende fortolkning, og med elegant sprogbehandling af næsten alle medvirkende. Men så tæt på at være en lydbog er det måske tvivlsomt om dramatiseringen tilfører forlægget yderligere værdi. – During times of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act. George Orwell

12. December 2016

Per Graversen

Godt spil af Martin Ringsmose, Men moralen i stykket kunne være afleveret på 3 kvarter

12. December 2016

Barbara

Fremragende! Martin Ringmose gør et formidabelt arbejde! Stykket formår at frembringe svære og nutidige emner på en fantastisk vis, og hvor humoren undervejs bryder det tunge. Simpel scenografi, men mere skal der ikke til. Lysopsætningen og ensemblets præstation formår at bære stykket hele vejen. Ganske enkelt fantastisk!

11. December 2016

Gregory

Jeg er en stor fan af Martin Ringsmose og han faktisk levede fuld op mine forventinger også denne gang. Kasper og Marion var også fuldkomne. Problematikken omtalt i forestillingen er meget aktuelt og det er mange ting, som man kan gruble på vej hjem. Tusind tak for oplevelsen!

11. December 2016

Inger Jensen, Esbjerg

Min mand og jeg så forestillingen, og vi var fuldstændig enige om, at det var en fantastisk oplevelse. Både skuespillernes præstationer og scenografien passede perfekt til stykkets teksttunge indhold. Det er en forstilling, der vil leve længe i vores tanker og i vores samtaler. Vi var kørt fra Esbjerg med det formål at se netop denne forestilling. Vi synes, det er modigt og fremsynet af teatret at have dramatiseret Michel Houellebecqs roman af samme navn. Det skal teatret have mange tak for. Vedkommende teater, når det er bedst.

11. December 2016

Knud Villy Mygind Torjusen

Anderledes, tankevækkende, flot spil. Enkel opsætning med ordet i focus. Får mig til at tænke nye tanker om emnet. Tak for det hele

10. December 2016

Vera Obel

Det var en spændende og tankevækkende Forestilling omend lidt langtrukken. Rigtig godt skuespil.

9. December 2016

Keld Kollerup Kvist

Det var fremragende skuespillerpræstationer i forestillingen af især Martin Ringmose. Den elitære nøgterne og kølige analyse af hvad der sker i vore modernedemokratier med stort indvandrerpres, hastige ændringer i de demokratiske spilleregler og kampen om magten set fra et hidtil beskyttet universitetsmiljø er absolut vedkommende og tankevækkende. Stor ros til skuespillernes fine og tydelige diktion. Jeg fik fat i det meste i de centrale dialoger. Skal jeg putte lidt malurt i bægeret skal det være, at et så svært stof nok ville glide lettere ned, hvis der var mere plads til humor eller satire, så man kunne komme af med lidt mere grineri over vores egen naivitet og ligegyldighed over for de politiske strømninger, der reelt truer vores demokratier i tiden Tak for forestillingen og modet til at give Jer i kast med så svært et emne

9. December 2016

Elizabeth

Tankevækkende og underholdende, jeg kunne relatere til mange af problemstillingerne i stykket.

9. December 2016

Yrsa rold sørensen

Det var en af de største præstationer, jeg længe har oplevet. Stykket holdt mig fanget i spænding hele vejen igennem, heldigvis var der små morsomheder ind imellem, så jeg kunne få skuldrene ned på plads igen. Forrygende flot Forestilling. Yrsa rold sørensen

9. December 2016

Jørn Clement Andersson

Aktuelt emne forværret af egoistisk intellektuel fransk træghed. Dramaturgen har dog svigtet sit arbejde: Det må konstateres, at livet er for kort til ikke blot franske film men nu altså også franskbaserede teaterstykker!!

8. December 2016

Elsa Børglum

en stor forestilling ,med en stor præstation Martin Ringsmose, men noget af en gang dystre forudsigelser—må ikke håbe de passer

2. December 2016

Annegrete Nørrelund.

Interessant problematik, gode skuespilpræstationer, inspirerer til videre samtale og refleksion.

2. December 2016

Inger Stampe eriksen

Det var en stor oplevelse at se /opleve Underkastelsen på Aalborg teater den 29. november. Emnet er meget aktuelt og lidt (meget) skræmmende. Jeg havde læst bogen før oplevelsen på teateret. Jeg deltog i dramaturg orienteringen før opførelsen af stykket. Her blev flere linier trukket op og gjorde at stykket blev endnu mere vedkommende og spændende. Skuespillerne gjorde det fremragende og spændende, på trods af flere forstyrrelser, så som mobil telefoner og bolsjer pose raslen. En meget positiv aften.

1. December 2016

Bente Andersen

Meget snakkende. Indimellem kedelig, og svær at fastholde fokus. Ikke en Forestilling jeg vil anbefale.

1. December 2016

Katrine

Forestillingen havde grundlæggende et godt og meget tankevækkende budskab, men det blev først sent i forestillingen tydeligt, hvad det helt konkret hanede om. Det kunne fortællingen sagtens have dvælet mere ved. Den første time af forestillingen var meget forvirrende og det var svært at greje i hvilken retning fortællingen ville. Når det så er sagt havde forestillingen den ære at blive spillet af meget dygtige skuespillere.

1. December 2016

Inge Lund

Tankevækkende og foruroligende forestilling.

30. November 2016

Jacob,

Aktuel historie med god dybde til eftertanke. Godt skuespil, god hovedrolle.

29. November 2016

kirstenbojer@gmail.com

Tusind tak for en fantastisk oplevelse. Den krøb langt ind under huden. Fantastisk dygtigt sat op og udført. Rigtig glædelig jul til jer alle sammen. De bedste hilsener Kirsten Skaarup Bojer

28. November 2016

Bente Mjelva

En tankevækkende forestilling over et meget aktuelt tema, og en stor præstation fra skuespillerne. Tak.

27. November 2016

Gerda Stoltze

En stor oplevelse, som for mig var et spørgsmål om værdier i en udfordrende opsætning, og det store spørgsmål: hvilke vilkår gør os lykkelige? og kan vi hver især finde svaret på dette spørgsmål i den verden, vi lever i dag med en vis rådvildhed over de tendenser, som er i udvikling. Udfaldet bliver i denne forestilling vendt på hovedet i en meget nær fremtid, hvad der ville kunne ske, og hvad så….? Jeg synes, at Martin Ringsmose er fænomenal i sin rolle, hele hans udtryk, distance og underspillende stil, måden han bruger sproget på, er en oplevelse i sig selv. De øvrige roller blev også fremført fint, især Kasper Dalsgaard foldede sig ud i løbet af stykket, synes jeg.

27. November 2016

Sylvia Mikkelsen

I hope you do not mind this review in English. I have read Underkastelse both in the original language, French, and in its English translation. I was therefore aware of the diificulties of adapting this work for the stage. Considering the complexity of the subject matter, I thought it a courageous enterprise to attempt to put Underkastelse on stage (I do not think it has been to-date,not even in France). It turned out, in my opinion, to be an interesting perfomance or perhaps I should call it more of a fascinating lecture, especially for the audience that has not read the novel, and that is exactly the point. What the performance lacks in actual dramatization it gains by introducing the audience to the Houellebecqian universe of Underkastelse with all its provocative views on religion and sex, by including a good background lecture on Huysmans which I think is essential, as well as the more general discussions on socio-political and other matters of high literary and philosophical import. All this was done with great elegance, fantastic diction (I understood every single word in Danish). I enjoyed the special tone of voice of the lady who delivered the background news (a sort of Greek chorus) and Ringsmose as François was very much in character. To conclude, not much acting but a fascinating presentation of the work of a complex and complicated French provocateur and enfant terrible. Not an easy thing to do, so chapeau! If I do not give maximum stars is due to the fact that on one or two occasions the passages extrapolated from the novel (for example, the blow job) seem to be irrelevant to the whole context within the play. I believe this is because not enough focus has been given on the PARADOX of Francois’s psycho-sexual mind-set which alternates between world-weary cynicism and an adolescent obsession with love and sex-servicing. In the novel there is a funny passage where François does not know whether he feels like f…… the girl, or dying or….and, ´anyway, where the hell is the Rapid Sushi?(their take-away dinner). Ringsmose’s François would gain by adding a bit more infantile narcissism to his existential cynicism and official professorial persona. In other words, a bit more demarcation between his private and public persona would bring out his vulnerabilities which we do not see too much of in the play. I think this vulnerability Is an essential characteristic of François because it contributes to explaining his ultimate conversion to Islam. He believes that this Islamic world-order will cater to his egoistic demands through its sexual and economic fringe benefits. And, to conclude, perhaps more of an ironic distance and a sarcastic stance to the final scene of resignation would be more in line with Houellebecq’s spirit. A certain ´ je m’en foutisme´ as the French say, translated: who the hell cares, anyway? Bravo and well-done.

27. November 2016

Jørgen Reinholdt Nielsen

fremragende

26. November 2016

Flemming Sørensen

Det må gerne være provokerende, tankevækkende, udfordrende, og vildt på alle mulige måder, men det skal samtidig være underholdende. Ellers fanger det ikke – ellers bevæger det ikke – og så bliver det bare en masse ord. Jeg var ikke underholdt og ej heller bevæget. Der må også godt være kælet lidt for scenografien selvom vi er på lille scene.

26. November 2016

Lis Steffens

Det var en fantastisk oplevelse, at se bogen gjort levende. Oplevelsen har bidt sig endnu mere fast i min bevidsthed end jeg havde forventet. Tusind tak for en stor oplevelse, skuespillerne var fantastiske.

26. November 2016

Meyer Lis

Super flot og meget aktuel teater. Tak for det.

26. November 2016

Elsebeth Mørk

Fine skuespillerpræstationer – især François som den desillusionerede franskmand, der ikke tør underkaste sig følelsesmæssigt. Hverken i kærlighed eller politik. Den åbne dør, hvor han tøver, kan tolkes som vejen til personlig frihed eller som vejen til nye og anderledes muligheder??

26. November 2016

Bodil Eriksen

Et skræmmende godt teaterstykke…

26. November 2016

Inger Beyer

Her var tale om virkelig tankevækkende indhold, som blev formidlet meget roligt og velovervejer. Vi måtte høre ordentlig efter, og være stille, hvilket også var tilfældet. Ros til skuespillerne. Det er ikke så ofte vi er tilfredse med en teateraften, når vi ikke går opløftede (muntre) derfra. Vi var denne aften tilfredse og gik eftertænksomme derfra. Tak for modet til at tage denne udfordring. Glad for at jeg valgte at se Underkastelsen! Mange hilsener

25. November 2016

Kaj Julin

Suverænt skuespil !

25. November 2016

Aase Kallehave

Skræmmende aktuel problematik der vises. Er virkelig velspillet

24. November 2016

Birgith Droob

Det var en fantastisk oplevelse. Den er meget aktuel. Jeg vil prøve at få fat på bogen, så jeg kan læse den.

23. November 2016

Laura

Det var en stor oplevelse at se “Underkastelse” på Aalborg Teater. Selvom forestillingen er meget repliktung og det mest aktive skuespillerne foretog sig, var at bevæge sig fra en sofa til en stol, sad jeg flere gange på kanten af min stol og fulgte i spænding handlingen. Det er en forestilling, som sætter mange tanker i gang og selvom det nu er et par dage siden, jeg så stykket, har oplevelsen og tankerne om handlingen ikke helt forladt mig endnu.

23. November 2016

Ole FritzPedersen

En spændende og velspillet forestilling. Den kræver nok, at man enten har læst bogen eller sat sig godt ind i handlingen. Har man det, så venter der en god oplevelse.

23. November 2016

Annette Leffers

Imponerende præstation af skuespillerne – specielt Ringsmose skal fremhæves. En forestilling der sætter tanker i gang og som er en debat værd.

23. November 2016

Tine Ravn Sørensen

Uhyggelig aktuelt stykke spillet meget flot af alle skuespillere, men især af Martin Ringsmose. Kan i den grad anbefales.

21. November 2016

Keld Schelander

Jeg har læst Houellebecq´s roman både på dansk og fransk og jeg må sige, at teaterforestillingen levede op til mine forventninger. Den fulgte bogen ret nøje, men jeg var meget optaget af slutningen, hvor Francois som bekendt overvejer, om han skal konvertere til islam. Her er det jo afgørende for forståelsen, at teksten er skrevet i konditionalis (datids fremtid), så man skal huske at sætte et “hvis” foran alt det, Francois siger. Dygtigt spillet af Martin Ringsmose, som ender med at gå hen og lukke døren op ud til det pulveriserende liv på gaden alt imens lyset i teatret slukkes. Går han ud eller ej? Konverterer han til islam eller ej? Eller rejser han til Israel for at slutte sig til Miriam, som sidder og spiller jødisk klezmer musik på klaveret? Det er en fantastisk slutning på et fint teaterstykke. Tankevækkende og måske også foruroligende.

20. November 2016

Ole Juul

Dristig opsætning af romanen. Men dramaturgisk fungerer det ikke.

20. November 2016

Svend Erik og Aase poulsen

Interessant men dystert emne. Desværre var lydniveauet i første akt så lavt at vi havde lidt svært ved at følge den lavmælte dialog. Tilsyneladende var man opmærksom på det i anden akt og havde ændret på lyden. Flot te skuespiller præstationer. M.v.h Aase og Svend Erik Poulsen.

18. November 2016

Poul Petersen, Serritslev

Tankevækkende stykke med stærke skuespilpræsentationer. De provokerende udtalelser om køn, kvinder, religion (katolicisme), politik og islam står i kø.

17. November 2016

Ruth Lodberg

Jeg syntes forestillingen var god, den gav noget til eftertanke. meget godt spillet af skuespillerne. Stjernerne som er foroven kan jeg ikke give, men 4 er ok for mig Ikke noget der har med forestillingen at gøre, men hvorfor har I taget det håndtag der har været udenfor ned, det er godt for dem der er dårligt gående, samt for dem der er dårligt seende. kan det måske komme op igen.

17. November 2016

Ditte M. Pedersen

En helt formidabel forestilling med fem rigtig dygtige skuespillere. Underkastelse er af sarkastisk og satirisk kaliber. Martin, der spiller Francois, er en konversiel og mandschauvinistisk litteraturprofessor, hvilket gør det pirrende, spændende – og han spiller fænomenalt. Helt klar en oplevelse for alle de, der kan lide modspil og funderen – eller bare god underholdning.

17. November 2016

Birte Johansen

Tak for en fantastisk forestilling og ikke mindst skuespillerne fortjener stor ros. Håber rigtig mange vil komme at nyde denne opsætning og fortælling, der giver stof til eftertanke.

16. November 2016

Lisbeth Bjerg

Fantastisk forestilling. En forestilling som jeg vil huske længe. Jeg er imponeret af, hvor godt og stærkt, det er lykkedes at omsætte Houellebecqs bog til teater. Scenografien giver præcist den stemning som forstærker budskabet. Godt gået!!!!

16. November 2016

Dramaturgen fortæller:

Underkastelse

Afspil video

START OPLEVELSEN I TEATERCAFÉEN

En dejlig oplevelse på Aalborg Teater starter med et godt måltid mad og et velskænket glas i venners lag. Teatercaféen serverer lækre og sæsoninspirerede retter fra det rustikke, danske køkken til spiselige priser.

Hovedret: 165 kr.
2 retter: 220 kr.
3 retter: 245 kr.

Læs mere om Teatercaféen


Blå bog: Michel Houellebecq

Fransk forfatter (1956-)

Michel Houellebecq regnes for en af Europas vigtigste og mest læste nutidige forfattere. Hans romaner er ofte kontroversielle og derfor har han gennem sit forfatterskab både gjort sig populær og upopulær i politiske og litterære kredse. Gennembrudsromanen, Udvidelse af kampzonen, er i Danmark blevet iscenesat på Det Kongelige Teater, og alle hans efterfølgende romaner har været forlæg for teaterforestillinger i Frankrig, Tyskland og mange andre lande.

Holdet bag

Forfatter
Michel Houellebecq

Instruktør
Johannes Holmen Dahl

Scenograf
Nia Damerell

Lysdesigner
Kasper Daugberg

Lyddesigner
Aske Bergenhammer Hoeg

Vil du vide mere?

Indslag på TV2/Nord

Teaterdirektør Hans Henriksen har været i TV2/Nord for at fortælle om danmarkspremieren på Underkastelse.

Se indslag

Teaterdirektør Hans Henriksen på Radio24syv

Teaterdirektøren var en af dagens gæster da debatprogrammet 'Rushys Roulette' satte fokus på Michel Houellebecqs roman.

Lyt til programmet

Om Michel Houellebecq

Vil du vide mere om den kontroversielle franskmand? Vores dramaturg har beskrevet hans forfatterskab.

Læs mere

"Hvem er Houellebecq?"

Artikel fra Berlingske om den kontroversielle franske forfatter.

Læs artikel

"Litterær superstjerne gør Frankrig til muslimsk land"

Artikel på DR.dk om den voldsomme debat, der var om Underkastelse allerede inden romanen udkom.

Læs artikel

Mere teater?

Få nyheder og særlige tilbud fra Aalborg Teater