Clara Josephine Manley

Blå bog

  • Bor i Aalborgs Vestby, men hun er født og opvokset i Århus.
  • Troede i lang tid som ung, at det var en karriere som danser, der skulle være vejen frem.
  • Spiller både klaver og harmonika og elsker, når hun får lov til at være med i bandet på scenen.
  • Uddannet fra Den Danske Scenekunstskole Aarhus i 2020. Hun startede på Aalborg Teater i 2021.

På Aalborg Teater har hun bl.a. medvirket i Pinocchio, Antigone, Kejserens nye klæder, Snefald, Nordkraft og Mio, min Mio.

Bag scenen med Clara

Har du en rutine, før du skal på scenen?

“Jeg elsker rutinen med at sidde og gøre mig klar på garderoben, lægge sminke og tage kostume på. Man tager karakteren på fysisk – gerne med musik til. Og hvis jeg er alene på garderoben, synes jeg også, det er fedt at danse lidt.

Hvis det er en fysisk krævende rolle, varmer jeg kroppen grundigt op inden. Og hvis jeg er spændt eller nervøs laver jeg måske vejrtrækningsøvelser eller mediterer i løbet af dagen.”

Er der en rolle, der har gjort særligt stort indtryk på dig?  

“En udfordring, der står tydeligt frem for mig, er rollen som Ismene fra forestillingen Antigone. Jeg havde en meget lang monolog på ca. 100 sider til sidst i forestillingen, der tog næsten en halv time at fremføre. Det var en vanvittig fed tekst men også en vanvittig svær opgave at lære. Det var en vild opgave at få – en stream of consciousness der skulle køre derudaf.

Det var meget sårbart at stå helt alene og fremføre den tekst, men også vildt lærerigt og jeg er meget stolt af det arbejde. Det var en fantastisk mulighed for at undersøge og arbejde med teksten hver aften.“

Hvad betyder Aalborg Teater og ensemblet for dig?  

“Det at være i ensemble er unikt, fordi vi hopper over nogle steps i forhold til, hvis man var freelance, tror jeg. Der er ikke uger, man skal bruge på at tune ind på hinanden og lære hinanden at kende. Vi kommer til at se hinanden i mange forskellige roller, situationer og derfor kender vi hinanden godt. Jeg håber, at det medvirker til, at vi kan udvikle os både individuelt og som ensemble.

Mange af os har jo ikke familie i Aalborg, men vi er her til gengæld for at arbejde og få nogen ‘kilometer i benene’ – derfor føler jeg også, at vi er dedikerede for at være her. Vi har et stort hjerte for teatret.

Jeg synes virkelig, det er et fantastisk teater. Jeg er kommet her meget som barn, og jeg synes, der er en helt særlig stemning. Teateret er ikke så stort, at man ikke kender de andre afdelinger og ansatte, og det kan jeg godt lide.“

Er der en bestemt genre, du godt kan lide at spille?   

“Jeg synes, at det er meget privilegeret at få lov til at lave mange forskellige ting på Aalborg Teater. Jeg spillede Shakespeare på mit andet år på skuespillerskolen, og det drømmer jeg virkelig om at lave igen. Komedie eller tragedie. Men jeg synes faktisk jeg er god til at finde noget positivt i alle udfordringer og genrer. Det ene øjeblik danser man i en musical, og bagefter står man med en græsk tragedie på Lille Scene. I virkeligheden handler det nok ikke så meget om genre for mig. Jeg vil gerne prøve det hele. Om de er at gå i dybden med en dramatisk tekst eller at få en hel sal af børn til at grine, så giver det noget begge dele.“

I teateret med Clara

Dit allerbedste råd til en førstegangsbesøgende i teatret? 

“Kom og prøv det. Giv det en chance. Husk, at man gerne må drikke en øl imens. Jeg håber, at alle føler sig velkomne. Teatret skal ikke være et sted, hvor man skal opføre sig på en bestemt måde. Jeg vil bare gerne have, at det er tilgængeligt for alle, og at det ikke virker fjernt eller gammeldags. Jeg mener, at vi har et ansvar for at lave noget, som også taler til unge mennesker.”

Hvad håber du, at teatergæster tager med sig hjem?

“Jeg håber, at de har en vidunderlig aften, hvor de føler sig underholdt og måske føler, at de kan spejle sig i noget. Uanset om de grinet eller grædt – det er sådan set lige meget. Det værste er, hvis de tænker, at det har været ligegyldigt. Jeg håber også, at man får en god oplevelse sammen med sin familie eller hvem nu, man er afsted med.

Det er også lidt forskelligt fra forestilling til forestilling. Nu har jeg spillet Mio, min Mio og her sagde instruktøren, at den forestilling var til alle de børn, der ikke føler sig elsket. Det synes jeg var så smukt sagt.”

Hvad betyder teater for dig?  

“Teater betyder rigtig meget i mit liv. Nogle gange, når jeg møder ind på arbejde, så tænker jeg over, hvor fedt det er, at det er mit arbejde. Det kan jeg godt knibe mig selv lidt i armen over. Jeg arbejder ikke for at leve, men det er min livsstil. Jeg elsker at møde ind om aftenen og spille en forestilling. Der er en summen og liv inden, som jeg elsker. Jeg følger med i teater i udlandet, for jeg kan lige så godt lide at se teater, som jeg kan lide at spille det.

Det er også vigtigt, at vi prøver at lave noget, som vores generation har lyst til at se. F.eks. håber jeg med Min, min Mio, at nogle af de glade børn bliver teatergængere senere hen i livet. Det er så dejligt at se den oplevelse som børn og forældre får med hinanden. Teater er også en oplevelse, som man ikke kan få på en skærm. Vi laver den her kontrakt med publikum om det intime rum, hvor er så tæt på dem og spiller for dem. Det er meget unikt.“

Hvilken forestilling må man ikke gå glip af i sæson 23/34 på Aalborg

Teater? “Hvis du har en familie, så må I ikke gå glip af Mio, min Mio eller Klovnen der bare ikke var særlig sjov, som, jeg tror, bliver virkelig sjov. Men ellers vil jeg sige Den mystiske sag om hunden i natten. Det, tror jeg, bliver en vild forestilling. Det er et virkelig godt manus, som bygger på en virkelig god bog. Jeg tror, at man bliver suget ind i den. Og så bliver den vildt flot!”

Stemningsbilleder fra forestillinger Clara Josephine Manley har medvirket i:

Mere teater?

Få nyheder og særlige tilbud fra Aalborg Teater