Marta Holm

Blå bog

  • Har med sin ansættelse på Aalborg Teater taget springet fra København til Nordjylland. Hun trives godt med naturen, det langsomme tempo og sætter pris på stjerneklare nætter.
  • Bruger sin fritid rundt omkring i Aalborg – særligt Almen Kirkegård og havneområdet tæt på centrum er yndlingssteder i byen.
  • Uddannet fra Den Danske Scenekunstskole Aarhus i 2019 og startede på Aalborg Teater i 2022.
  • Har på Aalborg Teater medvirket i Kejserens nye klæder, Pinocchio, Antigone, Nordkraft Laser og Pjalter og Maskerade.

Bag scenen med Marta

Har du en rutine, før du skal på scenen?

“Jeg har ikke noget, jeg har valgt at gøre. Men alligevel finder jeg nok altid et lille ritual med hver forestilling, som opstår helt af sig selv.

Det er de små ting: Et moment med en kollega inden vi går på scenen. En udveksling af blikke eller et klem. Hvis der er musik i forestillingen, kan det være en lille dans, vi skaber sammen. Jeg holder meget af de særlige små momenter, der opstår bag scenen.

Hvis jeg skal synge, vil jeg gerne varme min stemme op, og det gør jeg som regel, mens jeg sidder og sminker mig. Det med sminke er i det hele taget en god forberedelse – man træder ligesom ind i rollen ved at sidde og gøre sig klar, høre lidt musik og komme i den rigtige stemning.”

Er der en rolle, der har gjort særligt stort indtryk på dig?   

“Min første forestilling som en del af ensemblet var Antigone. Jeg spillede den gamle troldmand Teiresias, og jeg var blå i hovedet, havde sorte tænder og et langt gedeskæg. Mine sko var far-sandaler i str. 45 – og jeg har ellers ret små fødder.

Jeg har grint så meget af det look – et af de bedste jeg har haft i min tid som skuespiller! Det var en spændende rolle og forestilling. Jeg skulle åbne hele forestillingen alene med publikum med en lang monolog. Det var lidt nervepirrende.

Universet var grotekst og dystert samtidig med, at det også var både komisk og alvorligt. Fra aften til aften havde publikum meget forskellige reaktioner, så den var interessant at spille igen og igen.

Det var spændende at arbejde med den græske tekst. Den er storslået og billedlig, og der er direkte tale til f.eks. guder. Min rolle havde mange monologer henvendt til guderne, for han kunne forudsige fremtiden. Selvom han var en spåmand, havde jeg også en rock guitarsolo, hvor jeg skreg og klimprede løs på guitaren. Han er en rolle, jeg sent vil glemme.”

Hvad betyder Aalborg Teater og ensemblet for dig?  

“For det første synes jeg, at det er supervigtigt, at der er teater i hele landet. Det er godt, at der er en landsdelsscene i Aalborg, som spiller for hele Nordjylland. Det er så vigtigt, at alt ikke centreres omkring hovedstaden.

Derudover er det helt særligt at være en del af ensemblet. Der giver en stor fællesskabsfølelse at skabe noget sammen. Vi er en af de store landsdelsscener, men på samme tid er vi et lille hus, så vi kender hinanden på tværs af afdelinger. Og folk i alle afdelinger er dygtige. Der er højt niveau alle steder – malere, skræddere frisører, teknikere, lyd og lys – alle. Det er dejligt, og det en familiær følelse at arbejde på Aalborg Teater.

Man arbejder tæt sammen, når man laver teater, og vi er sammen både aften og weekend. Vi ser hinanden mere, end vi ser familie og venner. Det skaber virkelig et rum for fordybelse og udvikling.”

Er der en bestemt genre, du godt kan lide at spille? 

“Det vigtigste for mig er, at jeg kan mærke, at projektet tænder mig – og så kan det egentlig være hvilken som helst genre.   

Jeg elsker og har det bedst med, når jeg kan stå inde for budskabet. Det tror jeg bare er den måde, jeg arbejder på – jeg har brug for at brænde for det. Noget materiale rammer bare plet fra starten af, mens andet kræver et større arbejde.

Men der er altid en vej. Og det er mit ansvar som skuespiller at lede efter den vej – efter den nerve. På den måde lærer jeg altid noget nyt, også af de karakterer jeg spiller. Det er noget af det, jeg elsker allermest ved mit arbejde.”

I teateret med Marta

Dit allerbedste råd til en førstegangsbesøgende i teatret? 

“Spring ud i det. Giv det en chance. Det er ikke svært at se teater. Man behøver ikke at se teater med hovedet, det skal ses med maven! Det skal sanses og opleves.

Jeg oplever nogle gange, at folk, der ikke har været i teateret, tænker, at nu skal de forstå og være kloge. Og det kan virke skræmmende, men det er synd. Du skal egentlig bare sætte dig i stolen og opleve med maven. Og det kan alle!”

Hvad håber du, at teatergæster tager med sig hjem?

“Jeg håber, at de føler sig set – på en eller anden måde. Det kan være gennem et tema, en karakter, et billede eller en sang – alt muligt. Det vigtigste er, at man går derfra og føler sig ramt af noget, påvirket, spejlet og grebet.

Alle bliver grebet af forskellige ting, både lette og svære følelser, forførelse eller foragt. Uanset om folk har grint eller grædt, så håber jeg bare, at de har følt, at de ikke er alene.”

Hvad betyder teater for dig?   

“Det er fællesskab for mig. Vi sætter os sammen, en masse fremmede mennesker i et rum, og oplever noget sammen. Publikum giver mindst lige så meget til forestillingen og hele oplevelsen, som alle os der står på scenen. Den udveksling synes jeg er vigtig og rørende.

Man tænker måske, at skuespillerne er de aktive, og publikum er de passive, men de roller bytter jo også, og det er smukt. Ved slutningen af en forestilling tager publikum scenen, når de giver deres applaus, og så er det skuespillernes tur til at tage imod.

Det er bare virkelig vigtigt, at publikum forstår, at de er vigtige. Man giver faktisk så meget af sig selv ved at være et menneske, der tager i teatret. At give hele sit menneske i en sal med fremmede mennesker – der findes ikke mange rum i verden i dag, hvor der samles så mange forskellige mennesker, der taler sammen og er sammen på en anden måde end normalt.

Teatersalen er et rum og et sted, der indbyder til, at vi samles på kryds og tværs, og stiller os sårbare i en fælles forbundethed. Jeg synes, at teater på den måde fremmer medmenneskelighed og samhørighed, og det er vigtigt i den her tid.”

Hvilken forestilling må man ikke gå glip af i sæson 23/34 på Aalborg Teater?

“Jeg glæder mig til at se Orlando. Det bliver virkelig spændende at se, hvordan den ender med at blive, og jeg glæder mig til at se den.

Jeg er selv i gang med prøverne på Klovnen der bare ikke var særlig sjov, og jeg lover, at det bliver en musikalsk og poetisk oplevelse for både børn og deres forældre.”

Stemningsbilleder fra forestillinger Marta Holm har medvirket i:

Mere teater?

Få nyheder og særlige tilbud fra Aalborg Teater