Marcus Gad Johansen

Blå bog

  • Bor i Aalborg nu men er oprindeligt fra København. Han flyttede nordpå, da han fik arbejde på Aalborg Teater efter sin uddannelse.
  • Uddannet fra Den Danske Scenekunstskole København i 2019.
  • På Aalborg Teater har han bl.a. medvirket i Fanny og Alexander, Forbrydelse og straf og Kød, Tine, Hedde Gabler, Medea, Anita-trilogien, Drømmefabrikken, Laser og Pjalter.

Bag scenen med Marcus

Har du en rutine, før du skal på scenen?

“Jeg er på min garderobe, jeg sminker mig, drikker en kop kaffe, tænder for radioen. Det skal bare være en almindelig dag, og jeg prøver at tage det stille og roligt. Jeg skal ikke køre mig selv for meget op.

Hvis det er en fysisk forestilling, så er det godt at have varmet lidt op, at strække kroppen lidt. Hvis der er mange sange, så kan jeg godt lide at lave lidt stemmeopvarmning.

Vi spiller så meget teater her – prøver om dagen og forestilling om aftenen, så jeg har ikke længere samme nerver på som i starten af min karriere. Det handler efterhånden mere om at ramme den rigtige energi.

Hvis det er en forestilling, vi har spillet længe, så prøver jeg at nulstille. Jeg fortæller mig selv, at jeg aldrig har sagt de her ord højt før i mit liv. Det handler om at lyve lidt for sig selv, så jeg stadig er åben og modtagelig og kan overraskes, selvom jeg ved, hvad der sker. Alle tricks, der får autopiloten til at forsvinde, er gode tricks.”

Er der en rolle, der har gjort særligt stort indtryk på dig?  

“Jeg kan godt lide roller, hvor jeg kan udfolde mig fysisk. Jeg spillede grisen i forestillingen Kød, som vi lavede på Lille Scene, der handlede om svineproduktion i Danmark. Der fik jeg lov til ligesom at gå ind i grisens krop og liv – grise er jo ret intelligente dyr, så der var en spændende proces og noget ud over det sædvanlige.

Ellers er der Lars fra Anita-universet – det har været et stort arbejde over lang tid. Det er et mere psykologisk arbejde med en karakter. Når man arbejder med den samme karakter gennem tre forestillinger, lærer man rollen at kende gennem mange år af dens liv. Man kommer dybt ned, og det sætter sig i kroppen til sidst.”

Hvad betyder Aalborg Teater og ensemblet for dig?

“At arbejde kollektivt for det er så meningsfuldt. At arbejde i et ensemble handler for mig om at lære at forstå sig selv og hinanden i forhold til vores forskelligheder som skuespillere, mennesker og kollegaer. Der er mange forskellige faggrupper, der arbejder sammen, når ‘teatermaskinen’ skal køre – alt sammen for at vi kan give andre mennesker en oplevelse. Det er det smukkeste ved Aalborg Teater og ensemblearbejdet, og det er jeg blevet mere og mere forelsket i.

Jeg skal være en udgave af mig selv, hvor jeg kan acceptere mine kolleger og være villig til at gå på kompromis på et kunstnerisk plan på daglig basis for at kunne samarbejde og nå frem til et fælles produkt.“

Er der en bestemt genre, du godt kan lide at spille?    

“Jeg kan lide at være en del af projekter, som potentielt kan ændre på noget ude i samfundet. Det behøver ikke at være politisk. Det kan også være en tilstand, som vi mennesker befinder os i for tiden. Teatret kan udstille mennesket på en måde, så vi kan græde og grine af os selv og med hinanden.

Det er ikke så vigtigt for mig, om det er socialrealisme eller surrealisme. Det er arbejdet med at forstå genren, der er vigtig. Jeg håber ikke, at jeg sætter mig fast på en bestemt genre. Endnu i hvert fald. Jeg vil bare gerne dygtiggøre mig og undersøge forskellige genrer gennem arbejdet.”

I teateret med Marcus

Dit allerbedste råd til en førstegangsbesøgende i teatret? 

“Lad være med at tro, at du skal regne det hele ud eller lede efter et svar. Det er ikke sudoku.

Du er ikke dum, hvis du ikke forstod det. Det kan tage tid – teatret arbejder med mange virkemidler, og hvis man ikke har været vant til at blive ramt på alle sanser på den måde, så er det måske overvældende.

Os skuespillere ved heller ikke på forhånd, hvad det ender med, eller hvordan publikum modtager det, men vi har gjort os umage hver gang. Det handler altid om noget, og derfor er der altid noget at tage med hjem.”

Hvad håber du, at teatergæster tager med sig hjem?

“Jeg håber, at teatret er sted, hvor alle kan føle sig set. Det er ikke et sted, der er forbeholdt en bestemt type mennesker. Alle mennesker må komme i teateret.

Du må for min skyld gerne komme og råbe, hvis du ikke kan lade være. Du må gerne komme og falde i søvn, hvis du har haft en hård dag og alligevel troede, at du kunne klare en aften i teatret.

Jeg synes virkelig, at alle er velkomne i teatret.“

Hvilken forestilling må man ikke gå glip af i sæson 23/34 på Aalborg Teater?

“Skynd jer at se Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, mens man kan! Der er ekstraforestillinger.

Hvis man gerne vil have en på opleveren, så skal man se Orlando. Jeg ved ikke selv, hvad det ender med at blive, men jeg glæder mig.

Er man mere til en stærk og rørende oplevelse, hvor man er garanteret spænding samtidig med at blive rykket lidt ved på den gode måde, så skal man klart vælge Den mystiske sag om hunden i natten.”

Stemningsbilleder fra forestillinger Marcus Gad Johansen har medvirket i:

Mere teater?

Få nyheder og særlige tilbud fra Aalborg Teater