Thomas Kristian Bek

Blå bog

  • Bor i Aalborgs Vestby.
  • Er tidligere fodbolddreng – spillede masser af fodbold indtil en knæskade satte en stopper for det. Under et højskoleophold med teaterundervisningen blev Thomas grebet af skuespillet.
  • Uddannet fra Statens Scenekunstskole i København i 2020. Har været på Aalborg Teater lige siden.

Har bl.a. medvirket i Tine, Sommergæster, Fanny og Alexander, Snefald, Drømmefabrikken, Dødsbo på pløjemarken, Morgenlandet, Fyrtøjet og Laser og Pjalter.

Bag scenen med Thomas

Har du en rutine, før du skal på scenen?

Jeg er ved at finde ud af, hvad min rutine er. Jeg prøver nogle ting af, for jeg vil gerne have en fast rutine på et tidspunkt, men lige nu kommer det an på forestillingen. Er det en fysisk forestilling, så varmer jeg mere op – det kan også være min stemme, der skal varmes op nogle gange.

Jeg bliver stadig nervøs og har nerver på – særligt hvis rollen er langt fra mit private jeg, for så er det mere fjernt for mig at spille den karakter. Begge dele er interessante, for man kan godt opdage undervejs, at en karakter, man troede lå langt fra én, faktisk er ret tæt på alligevel.”

Er der en rolle, der har gjort særligt stort indtryk på dig?   

“Skal jeg fremhæve én rolle, så skal det være sosu-Emil fra Dødsbo på pløjemarken. Den karakter gjorde meget indtryk på mig, og jeg fik lov at lave noget research, hvor jeg var ude at køre med en sosu-assistent og opleve en dag i deres arbejde.

Det var både hårdt og fantastisk. Det var en rolle, som jeg fik lov at gå i dybden med, hvor der var et stort grundlæggende undersøgelsesarbejde. Det var rigtig fedt – og så var karakteren bare vildt godt skrevet, synes jeg: Ham her der arbejder med at hjælpe mennesker, der ikke kan klare sig selv længere og har brug for hjælp. Det er et hårdt arbejde, men han vælger altid den positive tilgang til det.

Jeg knyttede mig hurtigt til, hvad min karakter sagde i manuskriptet, og hvordan det ræsonnerede i mig i forhold til, hvad han sagde og mente med det.”

Hvad betyder Aalborg Teater og ensemblet for dig?  

“Aalborg Teater er særlig for mig, for jeg har trådt mine første skridt som professionel skuespiller. Det vil jeg altid have med mig fremover i min karriere: At det var her jeg startede som et kid, og som en Bambi på glatis.

Det er et trygt sted at starte i ensemblet. Man lærer sine kolleger godt at kende, så man kan også springe nogen faser over og hoppe direkte til det sjove, hvor vi også kan stikke lidt til og lege med hinanden. Jeg oplever, at man bliver bedømt på sine bedste ideer, så man tør virkelig at smække en masse ting på bordet.”

Er der en bestemt genre, du godt kan lide at spille?    

“Jeg synes, at afvekslingen er det bedste, så man kan få lov at spille lidt af det hele. Det tror jeg, er det sjoveste, og der er en kæmpe læreproces i at få lov til at røre lidt ved det hele.

Men jeg er lidt af en tekstnørd, og jeg elsker at arbejde med et virkelig velskrevet manus. En god forfatter forstår at skrive, så hvert enkelt ord i manus giver mening. Og det er min opgave som skuespiller at finde den mening. Hvis replikken er ”Bladene er grønne i dag” så vil jeg sgu vide hvorfor karakteren siger netop det. Jeg vil altid gerne et spadestik dybere, for jeg tror på, det giver en større oplevelse.

Jeg har også fundet ud af undervejs, at jeg synes, det er meget givende at lave børne- og ungdomsteater. På et tidspunkt fik jeg lov at lave Fyrtøjet, selvom jeg ikke havde så meget erfaring med det. Det publikum er enormt givende og meget umiddelbart på samme tid, for børn er også meget skarpe: De griner ikke, hvis ikke det er ægte sjovt. Timing er virkelig vigtig med børn. Det er et lige dele kynisk og taknemmeligt publikum.”

I teateret med Thomas

Dit allerbedste råd til en førstegangsbesøgende i teatret? 

“Gør det på din egen måde. Der er ikke en rigtig eller forkert måde at gøre det på. Hvis du synes, at det var kedeligt, så er der ikke noget galt med dig – så var stykket nok bare kedeligt. Ej, men jeg synes bare, at du skal prøve det af.

Lad dig lokke af den særlige her-og-nu-følelse, der kun eksisterer i teatret. Nyd at det bare er dig, publikum og skuespillerne live. Det er lidt ligesom en koncert, hvor man kun kan være rigtig til stede, hvis man nyder øjeblikket. Teatret er en masse små øjeblikke, der kun eksisterer lige nu, og det kan man ikke erstatte, tror jeg.

Lad det være et afbræk – fra hvad du normalt oplever, fra hverdagen, fra din telefon.”

Hvad håber du, at teatergæster tager med sig hjem?

“Det afhænger meget af den enkelte forestilling, men jeg håber generelt, at de får noget ud af at bruge en aften i teateret. At de har oplevet noget udover det sædvanlige, og at de har fået noget, som de kan tale om bagefter i noget tid indtil, at de forhåbentlig har lyst til at komme igen og opleve noget mere.

 Jeg håber, at teater kan gøre livet en tand mere spændende, hvad end det er rørende eller humoristisk eller eftertænksomt. Jeg kan allerbedst lide at få folk til at tvivle lidt, for det synes jeg selv er meget essentielt.”

Hvad betyder teater for dig?   

“Jeg synes, at teatret skaber nærvær. Det er en måde at være til stede på, hvor man som publikum bare oplever at lade sin fantasi farve af de oplevelser, man får. Det er en udvidelse af bevidstheden. En udvidelse af livet. Det gør livet større, det synes jeg – det er der flere ting, der gør, men teatret gør det virkelig også. Når jeg minder mig selv om det, og at det er mit arbejde, så bliver jeg lidt lykkelig.”

Hvilken forestilling må man ikke gå glip af i sæson 23/34 på Aalborg Teater?

“Køb et årskort, se alle. Hvis du kun har én billet, så skal du se Den mystiske sag om hunden i natten, tror jeg, for det er en rigtig god fortælling. Den tror jeg bliver rigtig god. Men altså jeg synes, at du skal købe et årskort. Se alle sammen.”

Stemningsbilleder fra forestillinger Thomas Kristian Bek har medvirket i:

Mere teater?

Få nyheder og særlige tilbud fra Aalborg Teater