Line Nørholt

Blå bog

  • Bor i Aalborg i dag, men hun er opvokset i Hobro.
  • Blev introduceret til skuespil i børnehaveklassen af en særligt god pædagog, og siden da har hun drømt om at leve at skuespillet – og at arbejde på netop Aalborg Teater efter hun som barn forelskede sig i en opsætning af Et Juleeventyr,der spillede her.
  • Uddannet fra Den Danske Scenekunstskole København i 2019, hvorefter hun kom til Aalborg Teater, hvor hun har været siden.
  • Har medvirket i flere forestillinger på Aalborg Teater blandt andet Tine, Snefald, Skyld, Morgenlandet, Hedda Gabler, Sommergæster, Drømte mig en drøm, Sugar, Fanny og Alexander, Laser og Pjalter og Maskerade. 

Bag scenen med Line

Har du en rutine, før du skal på scenen?

“Jeg hygger mig for det meste bare med mine kollegaer. Jeg tror meget på at tage det fra, hvor jeg er – ikke noget med at tvinge mig selv til at have det på en bestemt måde. Dage går op og ned, og sådan er det. Det bliver så udgangspunktet for, hvordan jeg spiller den dag.

Jeg bliver ikke nervøs så ofte længere – jeg har været meget med i 3. Stop fra Gug, og det føler jeg har gjort meget for nerverne. Der må man bare prøve at sende noget ud i rummet og håbe, at folk griner. Nogle gange lykkes det, og andre gange går det helt galt. Man finder i hvert fald ud af, at det hele går uanset hvad.“

Er der en rolle, der har gjort særligt stort indtryk på dig?   

“Jeg spillede Tine i Tine i 2021, og det var en fed oplevelse – selvom jeg begyndte prøveperioden med en hjernerystelse efter et uheld på scenen i Snefald… Det var en fed tekst, en helt fantastisk rolleog et stykke danmarkshistorie: Tænk at få lov at stå med Herman Bangs ord på den måde.
Vi spillede 1:1 fra romanen, så det var et kæmpe materiale med masser af udvikling fra start til slut. Forestil dig at gå fra at være en bly viol til at have gennemleve krig og kærlighed for til sidst at ende med at slå sig selv ihjel.

Det var synd, at den ikke fik en rigtig premiere på grund af corona, men vi fik heldigvis lov at spille den efterfølgende. Og den voksede fra gang til gang, og jeg gik fra at have en hjernerystelse til at det bare kørte derudaf. Det var en virkelig fed forestilling.”

Hvad betyder Aalborg Teater og ensemblet for dig?  

“Aalborg Teater er jo bare et magisk sted, selvom det kan være et krævende job sommetider, fordi man skal være kreativ hele tiden. Men det at vi har hinanden som ensemble, og at vi bygger videre på vores samarbejde hele tiden, og hygger os sammen privat, det er virkelig noget helt særligt. Også fagligt – at vi får lov til at prøve alle genrer og alle typer af store og små roller. Det er et eventyr hver dag, og jeg føler mig meget heldig over at have fået lov til at være her.

Der er nogle, der for sjov kalder jobbet her for kandidaten til vores uddannelse – det kan jeg godt forstå. Her kan man udforske sig selv og sine evner i alle afkroge. Det er alt, hvad jeg har drømt om, og det er jo bare fantastisk.”

Er der en bestemt genre, du godt kan lide at spille?    

“Nu har jeg f.eks. lige spillet en komedie for første gang, og det er vildt sjovt at få lov at prøve. Jeg ved ikke, om der er noget, jeg foretrækker. Jeg har altid tænkt på mig selv, som én der er god til en klassiker eller drama – noget med tyngde. Men på samme tid ser jeg også mig selv som en funny girl.

Nu har jeg prøvet lidt af det hele og ligesom fundet ud af, at jeg kan leve mig ind i det meste. Hvis jeg kan få lov, vil jeg gerne spille lidt af hvert. Også for at blive ved med at udvikle mig som skuespiller.”

I teateret med Line

Dit allerbedste råd til en førstegangsbesøgende i teatret? 

“Jeg synes bare, man skal skynde sig at komme afsted! Det er meget mere levende end f.eks. biografen, hvor alt allerede er indspillet og færdigt. Det, synes jeg, er kvaliteten ved teater. Det hele sker her og nu, lige foran dig – du kan ikke vide, hvad du kommer hjem med, og der er aldrig to aftener, der er éns.

Gå efter din mavefornemmelse i forhold til at vælge, hvad du vil se. Læs lidt om, hvad der bliver spillet, eller se billeder fra forestillingen. Trænger du til at grine lidt af Maskerade eller til at blive rusket lidt i og få nogle sandheder på bordet med Glenn Bech?

Det kan også være, at der er en forestilling baseret på en bog, du aldrig har fået læst. Det er jo oplagt at bruge et par timer i teatret, og så kan du sagtens snakke med om den bagefter uden besværet med at skulle læse den selv. Super smart!“

Hvad håber du, at teatergæster tager med sig hjem?

“En følelse af at vi er der sammen, og at de er mindst lige så vigtige, som vi er. Vi er afhængige af publikum, og det betyder noget for os at give dem en god oplevelse.

Og så håber jeg, at folk får noget med hjem at tænke over, eller at man bare glemmer sig selv et øjeblik. Teatret er et godt sted at drømme sig væk fra dagligdagen i nogle timer.

Efter en forestilling snakker vi nogle gange om, hvordan publikum var. Skulle de lige overbevises, eller var de med på historien fra starten af? Grinede de, eller græd de? Den stemning vi mærker kommer til at forme, hvad vi sender ud, og hvordan forestillingen bliver den aften – deri ligger samspillet med publikum.”

Hvad betyder teater for dig?   

“For mig handler teater om nærvær og fællesskab. I teaterverdenen er alle afhængige af hinanden – jeg er afhængig af, at min medspiller husker sin replik og gør det, vi har aftalt. Og jeg er afhængig af forestillingslederne, der kører hele showet, teknikkerne, der hiver i trækkene, malersalen, der har malet scenografien, instruktøren, der har instrueret, skræddersalen, der har syet kostumerne, suffløren, der hjælper hvis man glemmer sin replik… og så videre, og så videre. Vi er et kæmpe hold, der løfter i samlet flok, for at forestillingerne kan blive serveret på den bedst mulige måde for publikum hver aften.

Og hver aften er ny – jeg ved aldrig om der sker en fejl, jeg må reagere på – og jeg ved derefter heller ikke, hvad det så gør ved mine medspillere og ved publikum. Det er utroligt spændende, levende og rørende at arbejde på et teater.

Jeg har en stor kærlighed for at fortælle historier, og det er jo teatrets kerne. Historiefortælling. Det er jeg stolt af, at jeg har fået lov til at beskæftige mig med.”

Hvilken forestilling må man ikke gå glip af i sæson 23/34 på Aalborg Teater?

“Der er mange, men jeg synes jo helt klart, at Glenn Bechs Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet er højt på listen. Det er en vigtig fortælling, og det er sundt at blive konfronteret med sig selv og sine privilegier.

Så kommer Kirsten Olesen jo også og spiller med i Høstsonaten – det er da lidt sensationelt, og noget jeg personligt glæder mig meget til at se. Jeg er vild med en god klassiker.

Og så går vi jo snart i gang med prøverne på Den mystiske sag om hunden i natten, og den, tror jeg også, bliver meget tankevækkende og rørende. Der er så mange gode ting på programmet.”

Stemningsbilleder fra forestillinger Line Nørholt har medvirket i:

Mere teater?

Få nyheder og særlige tilbud fra Aalborg Teater