Det Gode vs Det Onde
I Vesten er vi vokset op med historien om, at pressen er garant for at vi får sandheden gennem dybdeborende journalistik baseret på grundprincipper som demokrati, menneskerettigheder og liberale idealer. Man kan stille spørgsmålstegn ved, om vi nogensinde har haft en sådan presse, eller om den bare er afgået ved døden. Ifølge meningsmålingerne har vi mistet tilliden til pressen. Fake news, alternative news, corperate news fortæller, at de gode er blevet de onde, at de onde måske ikke er så onde eller at de gode ikke længere findes. At de kun har eksisteret i vores fantasi. Vi mangler tro, retning og styring af både vores samfund og vores egne liv, og derfor melder vi os mere og mere ud af det samlede fællesskab og passer os selv og vores egne skrøbelige liv.
Stærke og smukke fortællinger
Når verden mister sin sammenhængskraft, som det sker i dag, og det er sket fra tidernes morgen, skrives der forestillinger om det. Smukke, stærke fortællinger, og det er disse vi gerne vil formidle i denne sæson.
I Fanny og Alexander mister verden sin sammenhæng, da faderen uventet dør og familien kastes ud i et nyt regime med en stedfar med helt andre værdier. I Forbrydelse og straf vælger Raskolnikov at begå den ultimative forbrydelse, et mord, med det formål at befri verden for ondskab.
I Hans og Grete kan vi opleve, at ikke alt der glimrer er guld, og at mødre og hekse kan have noget til fælles…
Vi glæder os til at Betty Nansen Teatret gæster os med succesforestillingen Orlando, og ser frem til genopsætningerne af blandt andet Ronja Røverdatter, The Sound of Music og Et juleeventyr. Så der bliver helt sikker noget for enhver smag.
Reumert-vindere vender tilbage
På Lille Scene spiller vi mere ny dansk dramatik end nogensinde før med tre urpremierer; Julie Maj Jacobsen beskriver i Efter branden, hvordan det velmente og ”gode” ofte gør mere ondt end hvis vi accepterer vores livsvilkår. Tue Biering tager i forestillingen Det Gode vs Det Onde pulsen på, hvordan vores forestilling om disse to begreber påvirker vores liv. Thomas Markmann, der modtog Reumert-prisen som Årets Dramatiker for vores forestilling Beton fra 2013, har skrevet om en anden stor industri i Kød.
I samarbejde med Betty Nansen Teatret og Malmø Stadsteater præsenterer vi De asylsøgende kvinder, et 2500 år gammelt drama der viser, at det vi tror er nye problemstillinger faktisk har eksisteret til alle tider.
På Mindste Scene laver vi Goethes mesterværk Den unge Werthers lidelser, en fortælling om hvor galt det kan gå, når verden mister sin sammenhæng og mening.
I mange af sæsonens forestillinger vil vi behandle opfattelsen af det gode og det onde, den ændring i perspektiver, som vi ser i dag og de fortællinger vi har støttet os til og måske ikke længere tror på. I en verden, hvor vi ikke længere er sikre på, hvad der er godt og ondt, er det vigtigt, at vi mødes om oplevelser, diskussioner og kunst der netop handler om dette. På den måde vil samtalen blive det lim, der binder samfundet sammen, når de gamle historier svigter.
Velkommen i teatret!
Hans Henriksen
Teaterdirektør, Aalborg Teater
Lyst til mere teater?
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få seneste nyt fra teateret.